probleem
Startende arbeidsveiligheids-trainer die nog geen bekendheid en imago heeft.
doel
Juiste uitstraling die passend is voor een arbeidsveiligheid advies trainer.
oplossing
Strakke herkenbare en moderne stijl, passend voor klanten uit de bouwbranche. Responsive website met boekingsformulier en moderne typografie. Goede leesbaarheid en duidelijke navigatie.
Eric IJzerman nam na in loondienst gewerkt te hebben het besluit om een eigen bedrijf te beginnen. Daarbij kwam hij naar mij toe met de vraag of ik een logo kan ontwerpen en bijpassend de website waarop hij zijn dienstenaanbod presenteert.
We begonnen dit traject met in kaart te brengen hoe de grote BHV- en VCA-aanbieders zich presenteren. Vervolgens keken we wat hieruit mee konden nemen voor inspiratie. Met de stijl sluiten we deels aan bij de branche en anderzijds hebben we met een unieke twist een onderscheidende duidelijke uitstraling neergezet.
typografie
De keuze van een lettertype kan een logo maken of breken. Een te standaard lettertype kan saai overkomen, terwijl een heel uitgesproken lettertype weer erg tijdgebonden kan zijn. En dat kan ervoor zorgen dat het logo na een aantal jaar achterhaald is, dus ergens moet het wel tijdloos zijn, maar zonder saai te worden. Juist die afweging maakt het ontwerp professioneel. Het lettertype Telegrafico dat we voor het logo van Invistra gekozen hebben, heeft een industriële look. Voor de website zijn twee custom sans-serif fonts genomen die snel laden. Het Montserrat font heeft meer karakter en is daardoor geschikt voor de titels. Het Lato font is een lettertype met veel contrast, zodat het goed leesbaar is voor de normale leestekst.
kleuren
Blauw staat voor een gebodsbord en daarbij heeft blauw een positieve zakelijke associatie. De grijsblauwe kleur is een mooie tegenhanger van het blauw. Zwart geeft het meeste contrast en is daarmee het beste voor leestekst. Verder wordt er vooral veel wit gebruikt op de website, zodat de website rustig oogt en niet schreeuwerig wordt. Door deze minimalistische stijl ligt de nadruk vanzelf op het onderwerp.
logo
Bij het ontwerp van een logo bepaal je vooraf wie de doelgroep is. Zij zijn degenen die het logo gaan zien en daar wil je op aansluiten. De klanten van Invistra komen vaak uit de bouwbranche en dus hebben we dat in het vooronderzoek meegenomen. Op deze manier is het logo geschikt voor het juiste type klanten en begrijpen ze gelijk wat Invistra doet. Zo heb je een strak modern-ogend logo met een goed verhaal.
website
De website is ingericht rond de opleidingen. Die worden op de homepage en ook op een aparte pagina uitgelicht. Verder is er een boekingsformulier verwerkt in de website, waarmee je een datum kan prikken voor een opleiding. Er is voor gezorgd dat de teksten op elk schermformaat goed leesbaar zijn. Dit noem je responsive webdesign. Op elke pagina staan onderaan in de footer duidelijke contactgegevens. Een minimalistisch ontwerp met veel wit en zonder allerlei nonsense, zodat je alleen doet wat er gedaan moet worden.