Net zoals de kapper zegt dat je om de 6 weken je haar moet laten knippen zo adviseren sommige reclamebureaus dat voor het restylen van je logo en huisstijl. Misschien dan om de 6 jaar, maar toch, ik hou daar niet zo van. Knippen omdat er een hoop haar af moet terwijl het maar de vraag is of het “in stijl” gebeurt.

  Vandaar dit verhaal met hopelijk voor jou de juiste inspiratie of je nou wel echt een nieuw logo of complete (nieuwe) huisstijl nodig hebt.

Geen logotheorie

Als je dit leest ga ik er vanuit dat je weet wat een logo is. Zo niet dan moet je even hieronder de Wikipedia-linkjes aanklikken en doorlezen. Ik ga je ook niet zeggen dat ik de beste ben en dat je bij mij moet zijn, bekijk m’n portfolio en oordeel zelf. Wat ik je wel wil vertellen is hoe je een betere keuze maakt bij het kiezen voor een bureau (reclamebureau / ontwerpbureau) of ontwerper. De objectieve verhalen en feiten kan je gewoon Googelen. Al zie je dan door al de letters het verhaal niet meer. Dus skip dit stukje hieronder als je het wel gelooft en lees een paar paragrafen verder over hoe je bewustwording veranderd als je erop gaat letten.

Wat een logo en huisstijl is

Zoals wat een huisstijl is Huisstijl – Wikipedia. Een logo is een onderdeel van een huisstijl. Een ander woord voor logo is beeldmerk al is dat vloeken voor creatieve vakidioten, ondanks dat Wikipedia het onder dezelfde noemer zet. Want je hebt ook een woordmerk, je raadt het al, dus met tekst en een woord erin. Waarbij een beeldmerk met een beeld, dus een plaatje is. Soms is dus een logo zowel een beeld als een woord tegelijk. En je hebt ook nog monogrammen, symbolen, iconen, etc. Allemaal plaatjes met een andere betekenis en vorm. Als ezelsbruggetje en vrij letterlijk genomen is de “stijl van het huis”, de huisstijl dus, de presentatie van jouw bedrijf naar de buitenwereld. Al valt dit deels samen met advertising; jezelf verkopen met wat je te bieden heeft. De huisstijl zorgt ervoor dat het onderscheidend is.

De “stijl van het huis”, de huisstijl; de etalage van jouw bedrijf naar de buitenwereld, op socials of via de entree. Toon wat de klant zoekt.

Complete visuele identiteit of huisstijl

Een logo is een onderdeel van een huisstijl. Verder heb je nog: Kleur, typografie, vormen, lijnen, compositie, beeldgebruik (fotografie en illustraties en film), geuren, muziek, interieurontwerp.

  • Kleur geeft een gevoel, je hebt fel of licht, vrolijk of somber, stralend of duister, dof of helder, mat of schijnend, al die associaties zijn bepalend en doen mee aan het effect wat je wilt hebben voor jouw bedrijf richting jouw klanten, bezoekers, gasten, cliënten, etc.
  • Typografie wat voornamelijk over lettertypes gaat, modern of klassiek, speels of formeel, krachtig of subtiel, strak en abstract of vriendelijk en menselijk.
  • Vormen in verschillende vormen, harde en hoekige vormen of zachte en ronde vormen en alle variaties daarin.
  • Lijnen, strak en rechtlijnig of grillige en losse lijnen.
  • Compositie, compositie is de samenstelling van deze elementen; Vergelijk het met een muziekstuk waarin de verschillende instrumenten het hele lied maken.
  • Beeldgebruik zoals fotografie of illustraties, één beeld zegt meer dan 1000 woorden. Kies dus voor goede fotografen, of wees zeer kritisch met stockphotos. Je wilt geen duizend-in-een-dozijn uitstraling hebben, dan moet je dus ook voor iets origineels gaan. En dat vraagt om maatwerk. Kost meer maar je onderscheid je ook meer. Tenzij je niet hoeft op te vallen, dat is de afweging die je moet maken.
  • Geuren, denk aan De Bijenkorf waar ze de parfumerie afdeling en de koffiebar met barista’s vooraan hebben staan, dat is niet voor niets… Wat voor indruk moeten mensen krijgen als ze jouw pand binnenlopen? Stinkt het? Of voelt het alsof ze in de watten gelegd worden?
  • Muziek, denk aan restaurants; Welke stijl = welk publiek; rustig / hard, etc.
  • Interieurontwerp de hele beleving van jouw bedrijfspand, zoals je begrijpt is dit niet mijn specialisme maar dit is wel iets wat je in een complete make-over mee zou moeten nemen.

Een logo is niet alleen maar een logo

Kortom al deze elementen waaraan je een merk herkent dragen bij tot de huisstijl of visuele identiteit. Een logo heeft een aantal van deze elementen al in zich, zoals een lettertype, kleuren en vorm, lijnen en vandaar dat een logo vaak meer is dan alleen een logo. En dus dat je niet puur moet kijken naar de prijs van een logo maar naar wat voor dingen je er nog meer bij krijgt. Bijvoorbeeld stijlelementen voor social media, formats voor briefpapier templates, al zijn dat dingen die dus tot de huisstijl behoren.

Persoonlijke klik

Een ontwerper of bureau dat eigenlijk toegepaste kunst maakt vraagt om een persoonlijke klik. Het gaat vooral om gevoel.

Is het een prettig persoon om mee kennis te maken?

Snapt — of beter gezegd — voelt de creatief wat de opdrachtgever bedoelt?

En weet hij of zij dit te vertalen naar iets dat waarde oplevert?

Is de persoon betrouwbaar, als in: lopen de deadlines niet uit. En zo ja, wordt dit goed gecommuniceerd?

Heeft hij of zij positieve reviews?

Weet hij of zij jouw vraag zo te vertalen dat je een WOW gevoel krijgt?

Kan dit bureau of deze grafisch ontwerper leveren wat je nodig hebt? Of vraagt dit om meer?

Is de waarde die je verwacht te krijgen (als je in het portfolio kijkt) in overeenstemming met de kosten, oftewel vind je het waard?

Hoe lang wil je dat het logo meegaat? 1 jaar, 5 jaar, 10 jaar, 50 jaar? Zo moet je je investering ook zien. Een goede ontwerper heeft visie. En jij als ondernemer hebt die visie net zo goed, waarbij de ontwerper dit zichtbaar kan maken in het grafische stuk en jij op zakelijk vlak.

Huisstijlen om over na te denken

Branding of huisstijlen of visuele identiteiten zijn in principe inwisselbare termen. (voor de leek / niet grafisch geschoolde of creatief vakinhoudelijk mens)

Minimalistische logo’s

Logo’s heb je in alle vormen, kleuren en maten. Tegenwoordig is minimalisme hot, al is dat ook een stijl die 50 jaar geleden ook al “in was”. Oftewel trends veranderen met de tijd. Goede logo’s blijven vaak redelijk consistent, omdat een goed merk veel waarde heeft qua bekendheid. Simpele logo’s onthoud je beter. Keep it simple! Bekijk onze design principes op de Manifesto pagina.

Je verbetert jouw imago niet (alleen) met een nieuwe huisstijl

Een logo is niet jouw imago. Imago is het beeld wat jouw klanten van jou heeft, als je slecht werk levert helpt een beter logo niet. Je kan dan beter je dienstverlening verbeteren. De klant is koning!

Kenmerken van een goed merk

Ik geloof niet in concurrentie. Anders had ik dit vak niet moeten kiezen, ga alleen maar Googelen op grafisch ontwerp, alleen al in Nederland zijn er al duizenden vormgevers en bureaus. Ik geloof in uitblinken in wat je doet, de beste willen zijn. En oprecht, persoonlijk en authentiek helpen met creatief werk. Een goed merk is tegenwoordig persoonlijk, authentiek en creëert verbinding.

Begin gewoon, maar investeer pas (veel) als je al je meters gemaakt hebt

Fail fast and first, succeed second! Streef niet naar perfectie, althans streef ernaar door fouten te maken. Juist door fouten te maken en ervan te leren wordt je bedrijf sneller volwassen. Oftewel, ga niet investeren in een logo als je nog niet weet wat je wilt. Ook de perfecte bedrijfsnaam (handelsnaam) kan je later desnoods nog bedenken. Help ik je overigens ook graag mee 😉 Moraal van het verhaal, begin gewoon. En durf fouten te maken. Want die ga je geheid maken. En wat betreft een logo, ik zou liegen als ik zeg dat iedereen een logo nodig heeft. Best wel een hoop bedrijven kunnen zonder logo. Je bedrijf is niet je logo. Alles eromheen, de huisstijl, je presentatie naar de buitenwereld is wat mensen zien. En ja toch is dat vaak wel gebaseerd op een logo als versimpeld symbool van een complex bedrijf.

Juist die versimpeling van soms ongelooflijk complexe problemen in een creatief meesterwerkje als een logo laat me alle tijd vergeten en doet me dromen van een betere zakenwereld die er mooier uitziet.

Mooie zaken inspireren

Zakendoen mag ook gewoon mooi eruitzien. Niemand raakt geïnspireerd door grijs beton en rechttoe-rechtaan-kantoren… Althans ik niet. Waarom denk je dat creatieve ontwerpbureaus er altijd zo fancy uitzien? Omdat daar creativiteit door ontstaat. Je omgeving heeft invloed op je humeur. Wat je eet, waar je woont, of je beweegt. We kunnen tegenwoordig wel een flinke dosis positiviteit gebruiken! Met alle ellende in de wereld hoef je zelf niet nog meer ellende in je eigen leven want stuk voor stuk hebben we allemaal ons eigen leed te dragen. Zodoende hoop ik op mijn manier iets van positiviteit & creativiteit te brengen in een soms saaie zakenwereld.

Genoeg voor iedereen & een gat in de markt

Daarom vind ik kijken naar wat de concurrentie doet een verkeerd uitgangspunt. Je moet kijken naar de behoefte of vraag van de klant en waar het gat zit in de markt, daar moet je je op richten en daarvandaan kan je je bedrijf opstarten. Welke behoefte heerst er? Wat wordt er al aan gedaan? Kan jij beter helpen? Waar ben je goed in? Ken jij mensen die kunnen wat jij niet kunt? En kan je zo samen elkaar versterken? Soms moet je elkaar alleen even helpen en wijzen op de mogelijkheden. En ook dat moet je continu in de gaten blijven houden, blijf leren en groeien! Moedig fouten maken aan!

Maak fouten en leer ervan

Als ik kijk hoeveel stomme dingen ik gedaan heb de 11 jaar dat ik nu ZZP’er ben had ik al 100x moeten stoppen. Ik heb me helaas ook schuldig gemaakt aan teveel focussen op wat de concurrentie doet. Maar dan denk je vanuit schaarste. Er is genoeg voor iedereen. Spring in het gat. Waag de sprong in het diepe. Gooi het net aan de andere kant van de boot. Vis niet waar iedereen vist. Durf alleen te vissen. Durf te innoveren! Durf te veranderen!

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *