doel
Voor een hovenier de website een frisse restyle geven zonder compleet een nieuwe website te maken.
oplossing
webdesign
Gerrit Flier van Schaffelaar Hoveniers benaderde me via Instagram of ik eens kon kijken naar zijn website en hier een frisse restyle op kon geven.
Op basis van de huidige website heb ik eerst een schets gemaakt. Deze werd goedgekeurd en aan de hand van dit voorbeeld heb ik met CSS (styling code) de huidige website gefinetuned. Zie hieronder de voor- en na screenshots om te zien wat we gewijzigd hebben. Zo zie je maar dat je niet altijd een hele nieuwe website hoeft. Dit is vaak omslachtig en daarbij kan je ook al je Google vindbaarheid (SEO) kwijtraken. Vernieuwen om het vernieuwen is zinloos. Voor deze website was het doel een meer high—end look te creëren. Beoordeel zelf…
concept
Op basis van de huidige website maakten we een nieuw ontwerp (in dit geval in Photoshop op basis van een screenshot). In eerste instantie gingen we uit van het vette font (lettertype) uit het logo waarin ‘schaffelaar’ staat. Uiteindelijk zijn we toch voor de niet-vette / standaard versie gegaan waarin ‘HOVENIERS’ staat, maar dan wel met All-CAPS, dus alle titels in hoofdletters. Het gebruik van hoofdletters kan schreeuwerig zijn als je het niet goed toepast. Maar op de juiste manier geeft het een luxe uitstraling. En zoals je ziet hadden we in eerste instantie veel groen verwerkt. Bij nader inzien was dit niet high—end genoeg, vandaar meer de kleur antraciet en hebben we groen vooral voor de links en buttons gebruikt.
impression
De eerste indruk is het halve werk. Daarom proberen we altijd om de homepage zo clean mogelijk te houden. Vooral alles wat je “Above the Fold” ziet, dus dat wat je als eerste ziet voordat je begint met scrollen.
typografie
Onze aanpak is eigenlijk vrij simpel. Mooie lettertypes toepassen en je hebt de helft al gewonnen. Vooral omdat de meeste mensen hier 0,0 verstand van hebben. We hebben op basis van het logo de huisstijl met de juiste lettertypes en kleuren meer doorgevoerd. De typografie is robuust en karakteristiek. Door de juiste balans tussen rust, minimalisme, leesbaarheid en power & body voor de koppen is er een boeiend geheel ontstaan.
kleuren
De kleuren groen, wit en antraciet zijn natuurlijke kleuren, deze passen bij een tuinontwerp en hoveniersbedrijf. Daarbij is antraciet ook één van de huisstijlkleuren van Schaffelaar Hoveniers en deze matcht goed met een high—end stijl.
dark mode
logo
Vanwege praktisch gebruik zijn we zo vrij geweest het logo om te zetten naar een liggende variant zodat dit beter in het menu past. Ook een lichte en donkere variant die verandert als je naar beneden scrolt. Het originele vierkante logo neemt teveel ruimte in, maar kan wel weer goed gebruikt worden op social media. Voor de herkenbaarheid hebben we het wel in de footer geplaatst.
website
Het webdesign is een aanpassing op wat er al was door middel van CSS. Het ontwerp is dus een finetuning zonder dat er compleet nieuwe pagina’s ontworpen hoefden te worden. Voordeel hiervan is dat het minder kost, minder werk is, je Google SEO scores verdwijnen niet (dus je hoeft geen nieuwe resultaten op te bouwen in je vindbaarheid), en je kan gewoon verder bouwen met wat je al had. Zie het als een tuinrenovatie. Alleen dan voor een website.
Hoelang duurt het ontwerpen van een huisstijl of website?
Het ontwerpen duurt ongeveer 1 à 2 maanden. Dit komt door co-creatie, waarbij je actief meedenkt en tijd inplant voor brainstormen, feedbackrondes en het aanleveren van content.
Waarom duurt het zo lang?
Het kan binnen 1 maand, we gaan er vanuit dat je daarvoor het totaalbedrag vooruitbetaald. Ook verwachten we dat je onze 3 questionnaires ingevuld teruggestuurd hebt voordat we beginnen. Alleen binnen die voorwaarden wordt een oplevertijd van 1 maand gerealiseerd. De praktijk wijst echter uit dat klanten onvoorbereid bij ons komen. Dat is niet erg maar daardoor is een huisstijl binnen 1 maand moeilijk haalbaar. De tijdsduur komt door de benodigde bedenktijd en feedbackrondes. Het doel is een origineel en vooruitstrevend ontwerp waar jij tevreden mee bent. Je hebt het dus zelf in de hand.
Wat moet ik voorbereiden voor een nieuwe huisstijl of logo?
Bekijk concurrentie en zie wat ze verkeerd doen. Zoek logo’s op binnen jouw branche. Zoek logo’s op van merken die je tof vind (hoeft totaal niet gerelateerd te zijn aan jouw bedrijf, liefst gewoon realistisch), zodat we een idee hebben bij wat jouw persoonlijke voorkeuren zijn. Bijvoorbeeld als je van sporten houdt het Nike logo, of HUGO BOSS, Apple, ik noem maar wat merken die ik zelf tof vind. Ook ontvang ik graag foto’s van jouw producten (al dan niet nog in ontwikkeling) of dienst (indien mogelijk). Dit kun je allemaal vooraf al uitzoeken, ik ga het sowieso van je vragen, dus wil je binnen een maand een nieuwe huisstijl, bereid dit dan alvast voor!
En vervolgens bij de start van een project spreek ik het liefste in real life af met koffie, dit kost een uurtje of ±1-2. Dit zorgt voor de klik en je weet wie je voor je hebt, mij, Bert Flier 😉 Plan dus tijd in voor onderzoek in het beginstadium van een logo ontwerpproces.
Kan ik zelf de content voor de website aanleveren?
Ja, zelfgemaakte foto’s ontvangen we het liefste van jou. Houd er wel rekening mee dat onprofessionele foto’s een onprofessioneel resultaat geven. Zelfde met teksten, je kan je eigen teksten schrijven maar houd rekening met ongeveer 16-24 uur werk (indicatie van 2 à 3 dagen eraan zitten). De meeste ondernemers zijn hier niet goed in en lopen hier op vast!
Tenzij je makkelijk zelf schrijft en weet hoe je SEO geoptimaliseerde teksten schrijft. Als je dit liever uitbesteedt, kan ik het voor je verzorgen, maar jouw input blijft nodig. Per ±300 woorden reken ik één uur werk à €74,- excl. 21% BTW. Gemiddeld een paar A4’tjes teksten laten schrijven kost je ongeveer €800-1000,- exclusief 21% BTW.
Een fotoshoot van jou/team/bedrijf/producten kost ook al gauw €1000+.
Dit alles ter indicatie…
Hoe werk je?
Klik hieronder op één van de 10 stappen om meer te lezen (je gaat naar dat betreffende onderdeel op de pagina werkwijze). Idealiter hanteren we een vaste werkwijze. Dit zorgt ervoor dat het ontwerpproces effectief en snel verloopt. Als in: een duidelijke briefing vooraf zorgt voor minder feedback en wijzigingen later in het proces en is dus fijner werken.
Hoeveel kost het?
Een high–end branding project zoals RQCK® kan al vanaf €997 voor een origineel huisstijlontwerp, €2960 voor het minimalistische webdesign en de realisatie van een moderne, goed werkende website. Met een focus op UX & SEO. (User Experience en Search Engine Optimization.) Alle prijzen excl. 21% BTW. Klik op “Weten wat het kost” voor meer informatie.
Waarom moet ik bij jou zijn?
Ik verzorg het totaalpakket. Ik ben zowel een generalist als een specialist. Ik ben een expert in logo design en weet dit ook te vertalen naar een goed werkende website (UX & SEO optimized) in de complete uitgevoerde huisstijl. Heb al meer dan 50 logo’s ontworpen, op mijn homepage staan logo’s van klanten, waarvan de overgrote meerderheid door mij ontworpen zijn. Leuk feitje: in 2025 bestaan een aantal logo’s 10 jaar, dat pleit voor minimalisme en tijdloosheid. Klanten zijn nog steeds trots en tevreden op mijn creaties! Vandaar dat het een duurzame investering is die over de langere termijn je herkenbaarheid verhoogt, omdat je logo hetzelfde blijft en niet aan trends gebonden is en dus niet uit de mode gaat. Ik ben ook opgeleid in Grafisch Vormgeven aan het Grafisch Lyceum Rotterdam en Art Direction aan de Willem de Kooning Academie Rotterdam.
Wat levert het me op? (ROI)
Een moderne, representatieve uitstraling die je helpt bij het aantrekken van nieuwe leads en het verbeteren van je herkenbaarheid. Goede branding maakt je marketing effectiever en helpt je doelgroep beter te targeten.
Leuk feitje: in 2025 bestaan een aantal klantenlogo’s 10 jaar!, dat pleit voor minimalisme en tijdloosheid. Klanten zijn nog steeds trots en tevreden op mijn creaties! Vandaar dat het een duurzame investering is die over de langere termijn je herkenbaarheid verhoogt, omdat je logo hetzelfde blijft en niet aan trends gebonden is en dus niet uit de mode gaat.