Essentie is tijdloos. Het overige is ruis.

Creativiteit ontstaat alleen binnen de beperkingen van een toegespitste briefing*. Op deze manier wordt de inspiratie gestructureerd en ligt de volledige focus op het ontwerp.

* zie 9 & 10.

1.

to be pre­pared is half the victory.


Afspraak

In een kennismakingsgesprek probeer ik jouw vraag helder te krijgen zodat we op één lijn zitten qua beeldvorming. Afhankelijk van wat je al uitgezocht hebt kan het tijd schelen als dit voorwerk al gedaan is. Hoe langer je van tevoren met je aanvraag komt, des te beter wordt het eindresultaat!

coffee espresso
coffee
2.

Met òf zonder suiker?


Offerte

Aan de hand van jouw input en het gewenste resultaat maak ik een offerte. Afhankelijk van het type project is dit op uurbasis of een vaste prijs. In deze offerte specificeer ik de kosten van de onderdelen die samen de totaalprijs maken. Uiteraard is daarbij goed overleg en kan er over de offerte nog onderhandeld worden voor het geval we toch niet op één lijn zitten.

start

Wanneer je akkoord gaat met de prijs verzoek ik je de helft aan te betalen. Na ontvangst van de aanbetaling zal de opdracht starten.

3.

create order out of chaos.


Aanleveren

Creatieve chaos zorgt ervoor dat er een uniek project ontstaat. Maar deze creatieve vrijheid kost tijd. Daardoor kan het soms wat langer duren. Om dit zoveel mogelijk tegen te gaan zijn er een aantal factoren die je zelf als klant al kan regelen:

aanleveren

  1. Overdracht van data:
    teksten + foto’s + bestanden via WeTransfer.com
  2. Reden waarom je een aanvraag doet?
    Dus wat maakt dat je een nieuwe website, logo, drukwerk of huisstijl nodig hebt? Bijvoorbeeld meer omzet, andere klanten aantrekken, sneller klanten helpen…

vraag achter de vraag

Maar als het enigszins kan denk ik graag mee in het proces voorafgaand aan jouw vraag om een nieuw ontwerp. Het kan namelijk best zo zijn dat je helemaal geen website nodig hebt, of dat jouw logo best oké is en dat je veel beter een goede nieuwsbrief kan versturen.

Orde hulplijnen powerpoint template
visitekaartje schets
4.

good ideas are time­less.


Concept

De conceptfase is de fase die het meest belangrijk is voor een logo, website of huisstijl. Zonder goede ideeën krijg je geen origineel resultaat.

zo werkt de uitvoering van een concept

Hierbij redeneren we vanuit jouw aanvraag. Bijvoorbeeld een logo of website. Het slimste is om vanuit jouw doelgroep (stap 1) te redeneren naar het middel (stap 5). Maar aangezien je met een specifieke vraag naar ons komt beginnen we daarmee.

  • Een voorbeeld, stel je wilt een website (5 Hoe?) dan vraag je je als eerste af wat je ermee wilt bereiken. Bijvoorbeeld offerteaanvragen waarmee je jouw diensten kunt verkopen.
  • Vervolgens help ik je terug redeneren.
    Want wat los je met jouw diensten op? (4 Wat?)
  • En wat zijn de waarden die jouw bedrijf onderscheidend maken, dus waarden die je niet zomaar wijzigt? (3 Waarvoor?)
  • Daarna bekijk ik met je wat jouw drive is, wat je motiveert en waarom jouw bedrijf opgericht is. (2 Waarom?)
  • En als laatste voor wie zijn jouw producten of diensten bedoeld? (1 Wie?)
    Al deze dingen samen geven de input voor een passend eindproduct waarmee jij je doel gaat bereiken.
5.

without purpose creation is aimless.


Concept Uitvoering

De eerste reden waarom een concept een eindproduct (website, logo, drukwerk of huisstijl) beter maakt is dat het een duidelijke richtlijn biedt. In een concept worden de volgende vragen en onderwerpen meegenomen. Daarbij redeneer ik vanuit jouw klanten, dus de gebruiker, omdat mij dat houvast biedt voor het vormen van een oplossing. Lees het voorbeeld.

  1. doelgroep – klanten – eindgebruiker Wie?
  2. missie – visie Waarom?
  3. kernwaarden Waarvoor?
  4. propositie Wat?
  5. middel Hoe?
6.

Doel + koers. vision­board


Moodboard

Wanneer we de hiervoor genoemde info duidelijk op papier hebben staan ga ik aan de slag met een moodboard. Hierop leg ik de ideeën vast en bekijk ik wat er zoal bestaat binnen de branche en wat de doelgroep verwacht. Dit levert mij de nodige inspiratie op en zorgt er ook voor dat het ontwerp niet compleet zijn doel mist.

moodboard met boek en koffie
logo schetsen diapositief
7.

Design is for users.


Ontwerp

In de ontwerpfase worden alle vastgestelde eisen en ideeën omgezet in een passend ontwerp. Afhankelijk van het type product, website, logo, drukwerk of huisstijl, worden er één of meerdere voorstellen ontworpen en vervolgens per e-mail toegezonden.

feedback

Op deze ontwerpen mag je jouw feedback geven, waarna ik ze corrigeer tot een verbeterde versie en weer toestuur. Afhankelijk van de wijzigingen gaat dit nog een keer zo of is het klaar en kan het afgerond worden.

8.

What you see, is what you get!

#WYSIWYG


Realisatie

Tot slot wordt het definitieve ontwerp omgezet in een passend eindproduct. De website wordt live gezet. Drukwerk geregeld en bezorgd. Een logo krijg je in alle gewenste formaten voor verschillende media, zoals: Facebook, LinkedIn, Twitter, Pinterest, Instagram, jouw website, voor in de e-mail, op een gevelbelettering, op een pen, enz. En een huisstijl kan als je dat wil nog worden vastgelegd op een paar A4-tjes zodat je weet wanneer je wat moet gebruiken.

eigendom

Alle bestanden waarmee jij overweg kunt worden je toegestuurd. Ook kan ik je de drukbestanden geven zodat je het zelf kan laten drukken. Nogal vaak wordt er gevraagd of ik ook een Word sjabloon kan maken waarmee je zelf je offertes en facturen kunt mailen en dat verzorg ik dus ook.

social media icon logo
9.

actie zonder visie is een nacht­merrie.


Voorwaarden

  1. We investeren tijd in de visie van een branding. Dit ontwikkelproces zorgt voor een goed concept. Wij streven ernaar om perfecte visies uit te denken. Dat vraagt tijd. Creativiteit.
  2. Omdat een (re)branding proces (nieuwe huisstijl) tijd kost doen we niet aan spoedklussen voor huisstijl opdrachten/branding/visuele identiteiten.
  3. Drukwerk ontwerp kan wel op spoed aangevraagd worden. Al is het dan wel kort schakelen. Als je dezelfde dag nog wat wilt laten ontwerpen, zorg dan dat de opdracht kristal helder op de mail staat.
  4. Website aanpassingen gaan meestal op uurbasis van €74 excl. 21% BTW. Dit omdat we in jouw WordPress website moeten duiken en het soms aan de achterkant nogal een rommeltje is. Daar merk jij in eerste instantie niets van, maar vroeg of laat gaat je site trager worden bijvoorbeeld. Dus dat betekent dat een opdracht soms iets meer tijd kost, dit communiceren we gelijk (of we rekenen dit meerwerk niet 😉 ).
10.

De kop is er af. Let the ink flow!


Voorwerk

Barrières vertragen de boel. Dat kan zijn dat je geen tijd hebt ingepland om te reageren op onze vragen. Of je bent druk en hebt er geen haast mee. Prima, maar dan vertragen wij ook. Totdat je op den duur de deadline ineens voor je neus hebt staan, dan is het te laat. Dus, plan tijd in om voorwerk te doen. Zoek alvast uit wat je wilt, bekijk concurrentie en leer ervan. Hoe meer je uitgezocht hebt, hoe soepeler het kan gaan. Het creatieve werk hoef je niet uit te zoeken, dat doen wij liever! Dus bedenk wat je wilt, zoek alvast voorbeelden als je bijvoorbeeld een nieuwe website wilt, of logo of huisstijl of wat dan ook. Het werkt makkelijker om “te jatten” dan zelf het wiel te moeten uitvinden. Als je weet wat je globaal erop wilt hebben staan, en plan tijd om onze vragenlijsten in te vullen. Dan blijft de vaart erin!

veelgestelde vragen

Sprak dit project je aan maar vraag je jezelf af of dit ook voor jou mogelijk is?

Misschien heb je nog een aantal bezwaren die je tegenhouden om een nieuwe huisstijl te laten ontwerpen; Zoals:

  1. Hoelang duurt het ontwerpen van een huisstijl?
    ± 1 Maand. Tegenwoordig beginnen we niet aan een opdracht voordat klanten betaald hebben en onze 3 questionnaires ingevuld hebben. Het ontwerpen zelf duurt niet zo lang maar klanten vergeten dat ze actief mee moeten denken en dus die tijd in moeten plannen. Daarom gaat er na een ontwerp van mij vaak wel een week voorbij voordat er een reactie komt. Dus dit is inclusief bedenktijd (incubatietijd, de tijd die jij nodig hebt om te wennen aan een origineel vooruitstrevend idee en dit te laten landen), feedbackrondes en optimalisatie tot eindresultaat.
  2. Hoe werk je?
    Zie hieronder “Hoe wij te werk gaan”.
  3. Hoeveel kost het?
    Klik hieronder op de knop “Weten wat het kost”. Dit project heeft ongeveer €3000 gekost, daarvoor heb je een originele ontworpen huisstijl en een eenvoudige moderne website in jouw huisstijl.
  4. Waarom moet ik bij jou zijn?
    Ik ben logo design expert en weet de branding ook perfect te vertalen naar een goed werkende strakke originele website in de complete uitgevoerde huisstijl. Daarbij verzorg ik het totaalpakket waarin ik samenwerk met andere experts die ook tot de top in hun vakgebied behoren. Ik ben ook opgeleid in Grafisch Ontwerp en Art Direction. Inmiddels staat de teller op meer dan 50 logo ontwerpen, op de homepage staan logo’s van klanten waarvan de overgrote meerderheid ons werk is. Leuk feitje, een aantal door mij ontworpen logo’s gaan in 2025 al 10 jaar mee, klanten zijn nog steeds trots en tevreden op mijn creaties!
  5. Wat levert het me op?
    Zie 4, maar ook een representatief moderne uitstraling. Het helpt je om jezelf makkelijker te presenteren voor nieuwe leads. De drempel wordt verlaagd om contact op te nemen en je herkenbaarheid neemt toe. Kortom super waardevol als je een groter publiek wilt aanspreken of als je je juist meer op een nichemarkt wilt richten en je doelgroep beter wilt targeten.

(Nog meer) weten wat nodig is om je voor te bereiden op een nieuwe huisstijl of logo?

Ik bied expertise in complete high–end branding trajecten waarin ik alles verzorg samen met gespecialiseerde freelancers; van fotografie, copywriting tot logo- en webdesign, met oog voor detail, optimalisatie en altijd denkend vanuit het grotere geheel. Zodat in alles de rode draad (branding) consistent en tot in de puntjes perfect is. Klanten zoals RQCK® , De Bakker Advocaten, Van Huizen Totaalbouw zijn onze sweet spot, voel jij je aangesproken?

Hoelang duurt het ontwerpen van een huisstijl of website?

Het ontwerpen duurt ongeveer 1 à 2 maanden. Dit komt door co-creatie, waarbij je actief meedenkt en tijd inplant voor brainstormen, feedbackrondes en het aanleveren van content.

Kunnen we versneld een huisstijl laten ontwerpen?

Het kan binnen 1 maand, we gaan er vanuit dat je daarvoor het totaalbedrag vooruitbetaald. Ook verwachten we dat je onze 3 questionnaires ingevuld teruggestuurd hebt voordat we beginnen. Alleen binnen die voorwaarden wordt een oplevertijd van 1 maand gerealiseerd. De praktijk wijst echter uit dat klanten onvoorbereid bij ons komen. Dat is niet erg maar daardoor is een huisstijl binnen 1 maand moeilijk haalbaar. De tijdsduur komt door de benodigde bedenktijd en feedbackrondes. Het doel is een origineel en vooruitstrevend ontwerp waar jij tevreden mee bent. Je hebt het dus zelf in de hand.

Wat moeten we voorbereiden voor een nieuwe huisstijl of logo?

Bekijk concurrentie en zie wat ze verkeerd doen. Zoek logo’s op binnen jouw branche. Zoek logo’s op van merken die je tof vind (hoeft totaal niet gerelateerd te zijn aan jouw bedrijf, liefst gewoon realistisch), zodat we een idee hebben bij wat jouw persoonlijke voorkeuren zijn. Bijvoorbeeld als je van sporten houdt het Nike logo, of HUGO BOSS, Apple, ik noem maar wat merken die ik zelf tof vind. Ook ontvang ik graag foto’s van jouw producten (al dan niet nog in ontwikkeling) of dienst (indien mogelijk). Dit kun je allemaal vooraf al uitzoeken, ik ga het sowieso van je vragen, dus wil je binnen een maand een nieuwe huisstijl, bereid dit dan alvast voor!

En vervolgens bij de start van een project spreek ik het liefste in real life af met koffie, dit kost een uurtje of ±1-2. Dit zorgt voor de klik en je weet wie je voor je hebt, mij, Bert Flier 😉 Plan dus tijd in voor onderzoek in het beginstadium van een logo ontwerpproces.

Kunnen we zelf de content voor de website aanleveren?

Ja, zelfgemaakte foto’s ontvangen we het liefste van jou. Houd er wel rekening mee dat onprofessionele foto’s een onprofessioneel resultaat geven. Zelfde met teksten, je kan je eigen teksten schrijven maar houd rekening met ongeveer 16-24 uur werk (indicatie van 2 à 3 dagen eraan zitten). De meeste ondernemers zijn hier niet goed in en lopen hier op vast!

Tenzij je makkelijk zelf schrijft en weet hoe je SEO geoptimaliseerde teksten schrijft. Als je dit liever uitbesteedt, kan ik het voor je verzorgen, maar jouw input blijft nodig. Per ±300 woorden reken ik één uur werk à €74,- excl. 21% BTW. Gemiddeld een paar A4’tjes teksten laten schrijven kost je ongeveer €800-1000,- exclusief 21% BTW.

Een fotoshoot van jou/team/bedrijf/producten kost ook al gauw €1000+.

Dit alles ter indicatie…

Hoe werk je?

Klik hieronder op één van de 10 stappen om meer te lezen (je gaat naar dat betreffende onderdeel op de pagina werkwijze). Idealiter hanteren we een vaste werkwijze. Dit zorgt ervoor dat het ontwerpproces effectief en snel verloopt. Als in: een duidelijke briefing vooraf zorgt voor minder feedback en wijzigingen later in het proces en is dus fijner werken.

Waar moeten we qua kosten aan denken?

Een high–end branding project zoals RQCK® kan al vanaf €997 voor een origineel huisstijlontwerp, €2960 voor het minimalistische webdesign en de realisatie van een moderne, goed werkende website. Met een focus op UX & SEO. (User Experience en Search Engine Optimization.) Alle prijzen excl. 21% BTW. Klik op “Weten wat het kost” voor meer informatie.

Waarom zouden we voor jou moeten kiezen?

Ik verzorg het totaalpakket. Ik ben zowel een generalist als een specialist. Ik ben een expert in logo design en weet dit ook te vertalen naar een goed werkende website (UX & SEO optimized) in de complete uitgevoerde huisstijl. Heb al meer dan 50 logo’s ontworpen, op mijn homepage staan logo’s van klanten, waarvan de overgrote meerderheid door mij ontworpen zijn. Leuk feitje: in 2025 bestaan een aantal logo’s 10 jaar, dat pleit voor minimalisme en tijdloosheid. Klanten zijn nog steeds trots en tevreden op mijn creaties! Vandaar dat het een duurzame investering is die over de langere termijn je herkenbaarheid verhoogt, omdat je logo hetzelfde blijft en niet aan trends gebonden is en dus niet uit de mode gaat. Ik ben ook opgeleid in Grafisch Vormgeven aan het Grafisch Lyceum Rotterdam en Art Direction aan de Willem de Kooning Academie Rotterdam.

 

Wat levert het ons op in de lange termijn? (ROI)

Een moderne, representatieve uitstraling die je helpt bij het aantrekken van nieuwe leads en het verbeteren van je herkenbaarheid. Goede branding maakt je marketing effectiever en helpt je doelgroep beter te targeten.

Leuk feitje: in 2025 bestaan een aantal klantenlogo’s 10 jaar!, dat pleit voor minimalisme en tijdloosheid. Klanten zijn nog steeds trots en tevreden op mijn creaties! Vandaar dat het een duurzame investering is die over de langere termijn je herkenbaarheid verhoogt, omdat je logo hetzelfde blijft en niet aan trends gebonden is en dus niet uit de mode gaat.

Wil je weten wat ik voor jou kan doen?

Neem contact op via de website, zie hieronder of stuur mij een InMail via LinkedIn. Of bel gewoon ouderwets, ’s ochtends neem ik de telefoon niet op, dus je bent gewaarschuwd. Werkuren zijn tussen 11-20.00 uur…