2.
Met òf zonder suiker?
Offerte
Aan de hand van jouw input en het gewenste resultaat maak ik een offerte. Afhankelijk van het type project is dit op uurbasis of een vaste prijs. In deze offerte specificeer ik de kosten van de onderdelen die samen de totaalprijs maken. Uiteraard is daarbij goed overleg en kan er over de offerte nog onderhandeld worden voor het geval we toch niet op één lijn zitten.
start
Wanneer je akkoord gaat met de prijs verzoek ik je de helft aan te betalen. Na ontvangst van de aanbetaling zal de opdracht starten.
3.
Orde in de chaos scheppen
Aanleveren
Creatieve chaos zorgt ervoor dat er een uniek project ontstaat. Maar deze creatieve vrijheid kost tijd. Daardoor kan het soms wat langer duren. Om dit zoveel mogelijk tegen te gaan zijn er een aantal factoren die je zelf als klant al kan regelen:
aanleveren
- Overdracht van data:
teksten + foto’s + bestanden via WeTransfer.com - Reden waarom je een aanvraag doet?
Dus wat maakt dat je een nieuwe website, logo, drukwerk of huisstijl nodig hebt? Bijvoorbeeld meer omzet, andere klanten aantrekken, sneller klanten helpen…
vraag achter de vraag
Maar als het enigszins kan denk ik graag mee in het proces voorafgaand aan jouw vraag om een nieuw ontwerp. Het kan namelijk best zo zijn dat je helemaal geen website nodig hebt, of dat jouw logo best oké is en dat je veel beter een goede nieuwsbrief kan versturen.
4.
Een goed idee kent geen tijd
Concept
De conceptfase is de fase die het meest belangrijk is voor een logo, website of huisstijl. Zonder goede ideeën krijg je geen origineel resultaat.
zo werkt de uitvoering van een concept
Hierbij redeneren we vanuit jouw aanvraag. Bijvoorbeeld een logo of website. Het slimste is om vanuit jouw doelgroep (stap 1) te redeneren naar het middel (stap 5). Maar aangezien je met een specifieke vraag naar ons komt beginnen we daarmee.
- Een voorbeeld, stel je wilt een website (5 Hoe?) dan vraag je je als eerste af wat je ermee wilt bereiken. Bijvoorbeeld offerteaanvragen waarmee je jouw diensten kunt verkopen.
- Vervolgens help ik je terug redeneren.
Want wat los je met jouw diensten op? (4 Wat?) - En wat zijn de waarden die jouw bedrijf onderscheidend maken, dus waarden die je niet zomaar wijzigt? (3 Waarvoor?)
- Daarna bekijk ik met je wat jouw drive is, wat je motiveert en waarom jouw bedrijf opgericht is. (2 Waarom?)
- En als laatste voor wie zijn jouw producten of diensten bedoeld? (1 Wie?)
Al deze dingen samen geven de input voor een passend eindproduct waarmee jij je doel gaat bereiken.
5.
Concept Uitvoering
Zonder de juiste briefing raak je niets.
De eerste reden waarom een concept een eindproduct (website, logo, drukwerk of huisstijl) beter maakt is dat het een duidelijke richtlijn biedt. In een concept worden de volgende vragen en onderwerpen meegenomen. Daarbij redeneer ik vanuit jouw klanten, dus de gebruiker, omdat mij dat houvast biedt voor het vormen van een oplossing. Lees het voorbeeld.
- doelgroep – klanten – eindgebruiker Wie?
- missie – visie Waarom?
- kernwaarden Waarvoor?
- propositie Wat?
- middel Hoe?
6.
Doel + koers bepalen
Wanneer we de hiervoor genoemde info duidelijk op papier hebben staan ga ik aan de slag met een moodboard. Hierop leg ik de ideeën vast en bekijk ik wat er zoal bestaat binnen de branche en wat de doelgroep verwacht. Dit levert mij de nodige inspiratie op en zorgt er ook voor dat het ontwerp niet compleet zijn doel mist.
7.
Ontwerp dient een functie
In de ontwerpfase worden alle vastgestelde eisen en ideeën omgezet in een passend ontwerp. Afhankelijk van het type product, website, logo, drukwerk of huisstijl, worden er één of meerdere voorstellen ontworpen en vervolgens per e-mail toegezonden.
feedback
Op deze ontwerpen mag je jouw feedback geven, waarna ik ze corrigeer tot een verbeterde versie en weer toestuur. Afhankelijk van de wijzigingen gaat dit nog een keer zo of is het klaar en kan het afgerond worden.
8.
What you see, is what you get!
Tot slot wordt het definitieve ontwerp omgezet in een passend eindproduct. De website wordt live gezet. Drukwerk geregeld en bezorgd. Een logo krijg je in alle gewenste formaten voor verschillende media, zoals: Facebook, LinkedIn, Twitter, Pinterest, Instagram, jouw website, voor in de e-mail, op een gevelbelettering, op een pen, enz. En een huisstijl kan als je dat wil nog worden vastgelegd op een paar A4-tjes zodat je weet wanneer je wat moet gebruiken.
eigendom
Alle bestanden waarmee jij overweg kunt worden je toegestuurd. Ook kan ik je de drukbestanden geven zodat je het zelf kan laten drukken. Nogal vaak wordt er gevraagd of ik ook een Word sjabloon kan maken waarmee je zelf je offertes en facturen kunt mailen en dat verzorg ik dus ook.
9.
Meer research, beter resultaat
- We investeren tijd in de visie van een branding. Dit ontwikkelproces zorgt voor een goed concept. Wij streven ernaar om perfecte visies uit te denken. Dat vraagt tijd. Creativiteit.
- Omdat een (re)branding proces (nieuwe huisstijl) tijd kost doen we niet aan spoedklussen voor huisstijl opdrachten/branding/visuele identiteiten.
- Drukwerk ontwerp kan wel op spoed aangevraagd worden. Al is het dan wel kort schakelen. Als je dezelfde dag nog wat wilt laten ontwerpen, zorg dan dat de opdracht kristal helder op de mail staat.
- Website aanpassingen gaan meestal op uurbasis van €74 excl. 21% BTW. Dit omdat we in jouw WordPress website moeten duiken en het soms aan de achterkant nogal een rommeltje is. Daar merk jij in eerste instantie niets van, maar vroeg of laat gaat je site trager worden bijvoorbeeld. Dus dat betekent dat een opdracht soms iets meer tijd kost, dit communiceren we gelijk (of we rekenen dit meerwerk niet 😉 ).
10.
De inkt stroomt als de dop eraf is…
Barrières vertragen de boel. Dat kan zijn dat je geen tijd hebt ingepland om te reageren op onze vragen. Of je bent druk en hebt er geen haast mee. Prima, maar dan vertragen wij ook. Totdat je op den duur de deadline ineens voor je neus hebt staan, dan is het te laat. Dus, plan tijd in om voorwerk te doen. Zoek alvast uit wat je wilt, bekijk concurrentie en leer ervan. Hoe meer je uitgezocht hebt, hoe soepeler het kan gaan. Het creatieve werk hoef je niet uit te zoeken, dat doen wij liever! Dus bedenk wat je wilt, zoek alvast voorbeelden als je bijvoorbeeld een nieuwe website wilt, of logo of huisstijl of wat dan ook. Het werkt makkelijker om “te jatten” dan zelf het wiel te moeten uitvinden. Als je weet wat je globaal erop wilt hebben staan, en plan tijd om onze vragenlijsten in te vullen. Dan blijft de vaart erin!