Ik geloof niet in reclame.

Ik ben voor mezelf begonnen omdat ik geloof dat mijn talent gezien moest worden. En overtuigd dat ik beter tot mijn recht kom als ik zelf de regie in handen neem en mijn lot niet leg in de handen van de creatieve markt.

Laagdrempelige opstart

Het scheelde dat toen ik begin 2015 deze keuze maakte, dat mijn inschrijving bij de Kamer van Koophandel al een paar jaar vast lag. Om aan werk te komen ben ik gewoon gaan bellen naar bekenden van me en heb ze gevraagd of ze een betere advertentie konden gebruiken. Met het idee dat je laagdrempelig moet beginnen. Deze tactiek gaf me een aantal klanten.

“Het vertrouwen dat mijn kwaliteiten opgemerkt zouden worden hielp me door het eerste half jaar.”

Doorzetten loont

Toch duurde het nog tot na de zomer, dus een half jaar verder, dat ik pas echt genoeg werk kreeg. Het was niet echt makkelijk om een half jaar weinig te doen te hebben. Maar dat het uiteindelijk toch drukker werd gaf me het vertrouwen dat doorzetten loont.

Echt goed design is een lifestyle

Ik geloof namelijk dat echt goed design meer waarde bied, dan alleen maar een paar sneltoetsen en trucjes achter de computer. Design is een lifestyle. Designer ben je helemaal of je bent het niet. Designer kun je niet zijn met een 9 tot 5 mentaliteit. Designen is mijn passie, een diepe liefde en een vergaande obsessie.

“Durf op te vallen met design!”

Bedrijven die zichzelf serieus nemen laten design voor zich werken

Ik geloof daarom ook in projecten en mensen die design serieus nemen. Design is vaak gericht om een oplossing te vinden op problemen. Niet een soort mooimaker of een toegevoegde waarde. Stel je hebt het probleem dat je niet zichtbaar genoeg bent voor jouw gewenste klanten. Dan zal design erop gericht zijn om jou zichtbaarder te maken. In dat geval is design bijvoorbeeld het billboard wat jou zichtbaar maakt. Bedrijven die zichzelf serieus nemen laten design voor zich werken. Apple is op dit moment het meest waardevolle bedrijf ter wereld. Vanwege de filosofie die daarachter zit. Think different, durf anders te zijn. Durf op te vallen.

“Ik geloof niet in reclame.”

Subtiel en stijlvol jouw verhaal brengen

Ik zie dat er genoeg reclamebureaus zijn die op een hele nadrukkelijke manier om de aandacht vragen. Maar als ik dit op mezelf betrek, is design meer een manier om subtiel en stijlvol en met zo weinig mogelijk onderdelen, mijn verhaal te brengen. Zo doe ik dat ook voor mijn klanten. Uitblinken in eenvoud is een kunst. Je moet heel selectief zijn als je alles weglaat waar het niet om draait en het aandurven om misschien teveel weg te laten. Maar zo hou je de absolute essentie over. Dat maakt jouw verhaal een stuk krachtiger. En simpeler om te onthouden. Zo kom je in het geheugen van jouw klanten en denken ze op het juiste moment aan jou!

“Uitblinken in eenvoud is een kunst.”

De aandacht te trekken door het simpel te houden

Er is gewoon zoveel wat aandacht opeist dat je er soms moe van wordt. Iedereen schreeuwt maar zijn of haar marketing verhaal en probeert je wat aan te smeren en te overtuigen dat je hem of haar nodig hebt. Ik geloof niet in reclame. Iedereen is erbij gebaat dat er minder visuele rommel op ons af komt. Wat nu als je klanten niets moeten en ze van binnen geraakt worden om toch dat product of die dienst af te nemen. Omdat ze er gewoon niet zonder kunnen. Vanwege de verleidelijke looks. Dat is een stuk relaxter dan continu te moeten zenden. Een goed product verkoopt zichzelf. En dat door minder te zeggen of te laten zien. Gewoon door het simpel te houden.