(*maar wel als je de volgende mindset hebt)
Ik heb een aantal klanten gehad waarvoor ik hele toffe logo’s mocht ontwerpen. Echt van die logo designs waar ik trots op was en zij ook wild enthousiast waren. Vervolgens vroeg ik om een review zoals ik dat wel vaker doe (en jij als ondernemer ook vaker zou moeten vragen) en kreeg ik te horen dat ze gestopt waren met ondernemen of op een andere manier verder zijn gegaan. Begrijpelijk enerzijds en ontzettend jammer voor al die moeite en investering die dus blijkbaar voor niks was. Om dat soort situaties te voorkomen schrijf ik deze blog. Dus voor de starters die een huisstijl overwegen…
Personal note: Ik doe liever geen “haast werk” wat niet duurzaam is voor de langere termijn. Wat ik wel bedoel zijn tijdloze huisstijlen en minimalistische logo’s die minstens meer dan 10 jaar meegaan! Ik vind het jammer als ik ergens heel veel moeite in stop en er echt in geloof en dus m’n beste werk lever en vervolgens besluiten startende klanten dat ze stoppen met ondernemerschap.
Durf je offers te brengen?
Want, weet je veel ondernemers hebben wel een visie. Probleem is meer hoe je die uitvoert en vol blijft houden als je niet gelijk nieuwe klanten krijgt. Of wat als je ergens anders meer kan verdienen en sneller resultaat krijgt. Geloof je dan nog steeds in jouw visie en bedrijf of kies je dan toch voor de snelle winst? Dat is volgens mij het dilemma. Durf je offers te brengen voor je eigen bedrijf terwijl het resultaat misschien nog niet in de nabije toekomst te verwachten is?
Dus, hieronder 5 redenen om af te wegen of je wel dat eigen bedrijf moet willen opstarten:
- Je bent geen doorzetter. Of je hebt geen visie om ergens langere tijd voor te gaan.
- Ondernemerschap is meer iets omdat je vrijheid wilt. Of niet meer voor een baas wilt werken. Maar echt nieuwe kansen spotten of het anders durven doen vind je lastig.
- Je gaat hetzelfde doen als alle andere bedrijven. Je besluit na loondienst hetzelfde trucje te gaan doen als wat je geleerd hebt in jouw branche, alleen dan op jouw manier. Oftewel, hoe vernieuwend is dat eigenlijk? Wat is je bestaansrecht?
- Je doet graag dingen samen en hebt behoefte aan zekerheid. Nou kan je als ondernemer best samenwerken en een bepaalde manier van terugkerende inkomsten inbouwen maar de realiteit is toch vaak dat je alleen begint en niet weet waar je geld vandaan komt in het begin.
- Je bent een specialist dus eigenlijk ben je vooral goed in je vak. Niks mis mee en zeker een topkwaliteit, alleen als eigen baas moet je wel echt heel veel dingen er nog omheen doen die niet persé met je vak te maken hebben en je misschien niet beheerst of leuk vindt. Gewoon lastig vaak 😉. Sales, marketing, boekhouding, contracten, klantcontact, enzovoorts. Idealiter doe je alleen dat waar je goed in bent en als je eenmaal een goedlopend bedrijf hebt kan je veel dingen uitbesteden maar in het begin moet je het meeste zelf doen.
80% is niet geschikt voor ècht ondernemerschap
Maar goed ik schrijf dit niet om je te ontmoedigen of af te raden om voor jezelf te beginnen. Wel dat ondernemerschap voor veel mensen niet geschikt is. Ik denk zelfs dat 80% niet geschikt is voor ècht ondernemerschap. En omdat ik graag werk met mensen die voor het beste gaan en geloven in wat ze doen hoop ik hiermee het kaf van het koren te kunnen scheiden. Ik ben er namelijk trots op als ik de logo’s zie die ik vroeger ontworpen heb en zie dat die bedrijven succesvol zijn en dat ik daar een onderdeel van mocht zijn. En daar geloof ik dus in; bedrijven die lef hebben of gewoon ontzettend solide zijn. Eigenlijk zijn dat de 2 soorten bedrijven waar ik in geloof.
En daar geloof ik dus in; bedrijven die lef hebben of gewoon ontzettend solide zijn.
Tijdloze principes of extreem innovatief.
Tijdloze principes en essentiële sectoren of extreem innovatief. Of met een voorbeeld qua sectoren: vastgoed, de zorg, food, landbouw, infrastructuur, de haven of de innovatieve kant zoals elektrische auto’s, drones, cyber security, artificial intelligence (AI). Dus neem vastgoed; Huizen zijn er altijd nodig, maar AI is weer zo’n hype al blijft dit waarschijnlijk wel. Net zoals de internet bubbel van 2000, de dotcom crisis, is het nu misschien te overspannen en een hoop gebakken lucht maar ik geloof dat het een blijvertje is. En de bedrijven die hier een praktische vertaalslag mee kunnen maken zullen het overleven.
Is je business toekomstbestendig?
Moraal van het verhaal. Als je dit gelezen hebt kan je je afvragen of jij die ondernemer (in de dop) bent en of je dus gelooft in jezelf en jouw visie. Heb je een bestaansrecht, is er vraag naar wat jij te bieden hebt? Vervolgens kan je je afvragen of je jezelf dit voor de komende jaren ziet doen. Is je business toekomstbestendig? Zo ja, dan wil ik graag een tijdloze huisstijl voor jou ontwerpen. Zo nee, even goede vrienden maar dan kan je beter ergens online een goedkoop logo laten maken of je neefje of kennis die ook wel creatief is wat laten fröbelen.
Ik geloof in uitblinkers en bewezen tijdloze principes. Dare to be different & Time will tell.
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!