Design is niet mijn werk, het is een manier om mezelf uit te drukken.

 

 

Designer als baan

Hoe doe je je werk goed van 8 tot 5?
Doe precies wat er van je verwacht wordt en misschien ietsje meer. En verlaat het bureau precies op tijd om te gaan leven.

Designerslife

Hoe druk ik mezelf uit via design.
Door stijlvol gekleed te gaan met mooie kleding en zodat alles om me heen en wat ik heb oogstrelend is om naar te kijken. Verbeteringen altijd mogelijk… Zodat de esthetische waarden matchen met hoe ik wil dat het eruitziet.

In mijn huis zie je hoe het looking-good-life door middel van design vormgegeven wordt. Zodat mijn werk beïnvloedt wordt door mijn omgeving. Want onbewust heeft je omgeving meer invloed op je dan je zou denken.

Wanneer design je passie is adem je design.

Design & inspiratie

Ik kan niet niet denken aan design, oftewel ik ben er altijd mee bezig. Het is iets wat ik niet meer los kan maken van wie ik ben. Ik zie het overal. Dus ik ga naar plaatsen die me stimuleren in originaliteit en creativiteit en me motiveren om geweldig werk te leveren. Het is onmogelijk voor echte designers om geen inspiratie te hebben. Of eerlijk gezegd, ik heb altijd inspiratie, zo ver ik weet heb ik een oplossing voor creatieve projecten. Of ik gebruik de juiste tools om inspiratie op te doen.

Creatieve drive

Dus als een designer geen inspiratie heeft is voor mij een teken dat die persoon niet een echte designer is. Of hij of zij heeft nog niet de kennis van de juiste tools en aanpak om creatief te zijn. In dat geval moet je nieuwe methodes leren. Een designer zonder inspiratie is als een brandweerman zonder brand. Dan mis je de drive om creatieve uitingen te maken.

Persoonlijke stijl

Maar als fietser moet je oefenen om snel te kunnen fietsen. Je begint niet met wielrennen als je leert fietsen. Als je een goede designer wilt worden zal je moeten oefenen met een hoop verschillende stijlen om erachter te komen wat jouw persoonlijke stijl, jouw handtekening wordt. Dan kan je jouw stijl als een vorm van kunst verfijnen. Dus ja je bent een goede designer als je in meerdere stijlen kunt designen, maar om jezelf te uiten als desinger zal je jouw persoonlijke ’touch’ en look en feel erin mee moeten geven. En dat is dus meer dan alleen een design. Een hele filosofie en design denkwijze die de diepte in gaat over het Wat, Hoe en Waarom.

Een designer zonder inspiratie is als een brandweerman zonder brand.

‘The Designer Lifestyle’

Goed ontwerp* is het bedenken van oplossingen voor problemen. Maar dan met een streven om het er beter uit te laten zien. Om jezelf te uiten. Om jouw leefwijze te promoten als een feel good life. Je ziet het overal tegenwoordig met Scandinavian Design. ‘The Designer Lifestyle’. Alsof alles wat een designer/ontwerper doet zo cool is?! Maar dus dat gevoel wil je meegeven met het design. Omdat de kunstenaar in me zich wil uiten. En wanneer je dus dat design koopt dan koop je vooral het artistieke-gevoel of kunst als je design zo kunt noemen. En met dat design in je bezit voel je je speciaal.

Subtiele business designs

Hoe verweef je zulke artistieke gevoelens en sferen in een design? Niet elke vorm van design heeft iets te doen met extreme gevoelens, vaker is het zakelijk ontwerp wat subtieler en een functionele aanpak vraagt.Een soort functionele kunst. In de business to business markt wil je als eigenaar betrouwbaar en standvastig overkomen. In design termen praten we dan over volle kleuren als blauw of grijs. In lettertypes heb je het dan over Helvetica en een eenvoudig logo met een woordmerk. Er is geen behoefte aan een heel kleurrijk beeldende visuele stijl of plaatjes als logo, dus geen beeldmerk. Dat is meer voor de consumentenmarkt.

Goed ontwerp is het bedenken van oplossingen voor problemen. Maar dan met een streven om het er beter uit te laten zien.

Nadrukkelijk

Maar vaak voor lifestyle merken en sommige vormen van kunst zal je jezelf wel sterk moeten uitdrukken. Zoals Nike doet dat het kopers het gevoel geeft dat ze een atleet zijn. Dit bereiken ze door opvallende lettertypes, een fotografische stijl & sfeer en een origineel contrasterend kleurenpalet. Het verschil met een zakenlijke en lifestyle brand is dat de eerste meer via teksten de verbinding legt en dus door betrouwbaarheid op basis van het onderwerp. De tweede verbind meer door het tonen van een levensstijl waarmee ze de mensen aantrekken die het levende voorbeeld van ‘De Atleet’ zijn.

Show jouw lifestyle

Alhoewel je steeds meer ook in de zakelijke markt ziet dat de lifestyle aanpak gekopieerd wordt en toegepast wordt. Omdat mensen steeds minder teksten lezen en visuele boodschappen, zoals plaatjes via instagram, vlogs en korte filmpjes veel makkelijker en sneller te begrijpen zijn dan een artikel. Ik weet dat ik met dit verhaal mezelf tegenspreek. Maar als mensen geïnteresseerd zijn zullen ze blijven lezen. Zo lang je ervan kan leren en het geen complete onzin is.

Ik hoop dat ik je geïnspireerd heb om met mij af te spreken. Ik heb Visueel Ontwerpen ook bewust gekozen als studierichting omdat dit nog een enigzins betalende ‘baan’ is binnen de kunstbranche. Maar liefst zou ik kunstenaar zijn…

 

* design past hier niet, dus sorry voor m’n switch naar het woord ontwerp. In bovenstaand stuk bedoel ik ook ontwerp als ik design zeg.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *