Wat moet je schrijven voor je website?

Moeite met goede teksten schrijven voor je website? Eigenlijk zijn er 3 grote obstakels waar mijn klanten tegenaan lopen. Wat, hoe en waar ze moeten schrijven? Dus welke inhoud, welke structuur en opbouw en wat voor stijl? Het is vaak een frustrerend proces dat veel meer tijd blijkt te kosten en nogal vaak de bottleneck is met het maken van jouw nieuwe website.

Dit is onderdeel van het drieluik “Hoe schrijf je goede teksten voor je website?”.

1. Wat moet je schrijven voor je website? en 2. Hoe moet je teksten voor je website schrijven? en 3. Waar zet je wat neer?; oftewel structuur en opbouw.

In deze 1e blog: Wat moet je schrijven voor je website?

Welke inhoud?

Wat problemen waar je je mogelijk in herkent:

  • Moeilijk om teksten te schrijven en jezelf in geschreven woorden uit te drukken. Hoe schrijf je überhaupt teksten? HELP!
  • Wil niet teveel tekst (want: niet minimalistisch, staat niet mooi) en tegelijkertijd wel het juiste zeggen. #error
  • Teksten voelen niet eigen. Categorie: “omdat het nou eenmaal moet.” saaie schrijfstijl Boooooring! Gaap
  • Als je gevonden wilt worden volgens Google SEO moet je wel meer tekst hebben. SEO Maar hoe dan?
  • Wat moet je schrijven en wat zet je waar neer?

Wat moet je schrijven?

Wat je moet schrijven is eigenlijk heel simpel. Precies hetzelfde wat je zou zeggen tegen een mogelijke nieuwe klant (prospect) die je in real life tegenkomt. Er vanuitgaande dat je al even ondernemer bent en al klanten hebt. Is dat niet het geval dan zou ik je aanraden om je te verdiepen in sales en marketing. leestip* Zonder sales heb je geen bedrijf en ben je gewoon iemand die goed is in zijn of haar vak. Niks mis mee, maar ondernemen vraagt om verkoopskills. Goede teksten schrijven is daar een onderdeel van.

*Door bijvoorbeeld het boek uit de omslagfoto te bestellen. Is wel een beetje Amerikaans qua schrijfstijl, maar inhoudelijk een goed marketing boek.

Deze vragen moet je beantwoorden in jouw website teksten;

Dus wat moet je schrijven?

  1. Wie ben je?
  2. Wat doe je?
  3. Waarom moeten ze bij jou komen?
  4. Wat doe je beter/anders dan je concurrent? (Helpt als je op wilt vallen en wilt groeien.)
  5. Hoe ga je te werk?
  6. Waar werk je?
  7. Hoe kunnen ze contact met je opnemen?
    enzovoorts…

Voorstelrondje;

1. Wie ben je?

Hier vertel je iets over jezelf, de ontstaansgeschiedenis van je bedrijf dus de reden of het verhaal erachter. Zegmaar de vent (of dame) in de tent. Mensen doen zaken met mensen, de tijd dat je weg kon komen met een online visitekaartje ligt toch wel echt achter ons. Afhankelijk van jouw branche en het type klanten dat je bedient kan je wat minder zakelijke dingen delen. Bijvoorbeeld hobby’s of wat jou drijft. Nogmaals dit is aan jezelf en niet verplicht, ik zie het weinig bij bedrijven, maar veel bedrijven zijn ook saai en onopvallend.

Leg je dienstverlening uit in Jip-en-Janneke-taal;

2. Wat doe je?

Je dienstverlening dus. Wat voor dienst of product lever je. Omschrijf dit op een manier dat mensen die op jouw website belandden (al dan niet via advertenties) duidelijk weten wat je doet. Hoe vaak het wel niet voorkomt dat mensen denken duidelijk te zijn terwijl een leek er geen bal van snapt, het komt te vaak voor! Dus een goede check, laat je website bekijken door een vriend of kennis en vraag of het duidelijk is. Nou is er wel een kleine kanttekening, bepaalde vakjargon die binnen jouw branche gebruikt wordt hoef je niet te vertalen, zolang de klant het maar begrijpt. Die klant moet altijd het uitgangspunt zijn van alles wat je op je website zet.

Jouw overtuigende pitch;

3. Waarom moeten ze bij jou komen?

Ik kan het ook omdraaien, waarom zouden ze niet bij jou moeten komen? Daar heb je nog werk te doen. Zolang je je dat nog kunt afvragen is je website nog niet duidelijk overtuigend genoeg.

Wat maakt jou anders, jouw USP’s;

4. Wat doe je beter of anders dan je concurrent?

En dan niet komen met de standaard dingen zoals dienstverlening of kwaliteit of service of weet ik veel voor nietszeggende opmerkingen. Dat zegt elk bedrijf, dus daarmee ben je niet onderscheidend. Voor deze vraag zul je flink moeten graven. Als je tevreden klanten hebt heb je als het goed is al een arsenaal van woorden waaruit je kunt putten. Het kan voor jou onbeduidend lijken, maar gebruik precies die woorden die jouw klanten ook gebruiken, dat is de taal van jouw klant!

Neem klanten mee in (voor jou) vanzelfsprekende processen;

5. Hoe ga je te werk?

Oftewel je werkwijze. Kan in sommige branches best handig zijn om het proces van tevoren te weten. Scheelt onzekerheid vanuit de klant en daardoor weer een drempel minder om contact op te nemen.

Lokaal ondernemen of flexwerker;

6. Waar werk je?

Als je een vast kantoor of pand hebt kun je dit ook wel aan de adresgegevens zien, maar in andere gevallen is het ook wel handig om te vermelden of je aan flexwerk doet. Of je gasten op locatie ontvangt of naar klanten toegaat. Sommige ondernemers werken liever samen met iemand die fysiek naar hen toe kan komen, terwijl andere ondernemers het geen probleem vinden om een online bedrijf in te schakelen. Besef dus dat een locatie wel uit kan maken in een keuze.

Zonder logische contact buttons kan je net zo goed geen website hebben;

7. Hoe kunnen ze contact opnemen?

Eigenlijk is dit een no-brainer. Dit moet zo overduidelijk zijn dat bezoekers automatisch tot deze optie komen. Als je dit niet goed hebt staan kan je net zo goed geen website hebben. Jouw hele website is een tool en bij de meeste b2b dienstverleners draait het om contactgegevens van nieuwe klanten. Zorg dus dat je site daarop ingericht is. Plaats herhaaldelijk Call-to-Action buttons (knoppen) zodat bezoekers weten wat ze moeten doen.

Keep writing, it’s a work in progress…

Een website moet altijd geoptimaliseerd worden;

Tot slot

Als je al dit soort dingen gelezen hebt en je past deze kennis toe, dan zou een bezoeker van jouw website overtuigd moeten zijn en voor jou moeten kiezen. Is dit nog niet zo dan heb je nog werk te doen. Besef dat de teksten op je website regelmatig nagelopen moeten worden om ze nog beter te optimaliseren voor jouw klanten. Soms raakt informatie verouderd of verander je van zienswijze. Of je merkt dat klanten heel erg aanhaken op een bepaalde formulering, daar wil je natuurlijk meer van gaan doen. Kortom het is schaven en continu bijsturen.

In deze 1e blog uit het drieluik ging het over wat je moet schrijven voor je website teksten. Dit is onderdeel van het drieluik “Hoe schrijf je goede teksten voor je website?”. De volgende 2 blogs gaan over de structuur en de stijl van je teksten.
“Hoe schrijf je teksten voor je website volgens een goede structuur en opbouw?” en “In wat voor stijl schrijf je teksten voor je website?”

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Sprak dit project je aan maar vraag je jezelf af of dit ook voor jou mogelijk is?

Misschien heb je nog een aantal bezwaren die je tegenhouden om een nieuwe huisstijl te laten ontwerpen; Zoals:

  1. Hoelang duurt het ontwerpen van een huisstijl?
    ± 1 Maand. Tegenwoordig beginnen we niet aan een opdracht voordat klanten betaald hebben en onze 3 questionnaires ingevuld hebben. Het ontwerpen zelf duurt niet zo lang maar klanten vergeten dat ze actief mee moeten denken en dus die tijd in moeten plannen. Daarom gaat er na een ontwerp van mij vaak wel een week voorbij voordat er een reactie komt. Dus dit is inclusief bedenktijd (incubatietijd, de tijd die jij nodig hebt om te wennen aan een origineel vooruitstrevend idee en dit te laten landen), feedbackrondes en optimalisatie tot eindresultaat.
  2. Hoe werk je?
    Zie hieronder “Hoe wij te werk gaan”.
  3. Hoeveel kost het?
    Klik hieronder op de knop “Weten wat het kost”. Dit project heeft ongeveer €3000 gekost, daarvoor heb je een originele ontworpen huisstijl en een eenvoudige moderne website in jouw huisstijl.
  4. Waarom moet ik bij jou zijn?
    Ik ben logo design expert en weet de branding ook perfect te vertalen naar een goed werkende strakke originele website in de complete uitgevoerde huisstijl. Daarbij verzorg ik het totaalpakket waarin ik samenwerk met andere experts die ook tot de top in hun vakgebied behoren. Ik ben ook opgeleid in Grafisch Ontwerp en Art Direction. Inmiddels staat de teller op meer dan 50 logo ontwerpen, op de homepage staan logo’s van klanten waarvan de overgrote meerderheid ons werk is. Leuk feitje, een aantal door mij ontworpen logo’s gaan in 2025 al 10 jaar mee, klanten zijn nog steeds trots en tevreden op mijn creaties!
  5. Wat levert het me op?
    Zie 4, maar ook een representatief moderne uitstraling. Het helpt je om jezelf makkelijker te presenteren voor nieuwe leads. De drempel wordt verlaagd om contact op te nemen en je herkenbaarheid neemt toe. Kortom super waardevol als je een groter publiek wilt aanspreken of als je je juist meer op een nichemarkt wilt richten en je doelgroep beter wilt targeten.

(Nog meer) weten wat nodig is om je voor te bereiden op een nieuwe huisstijl of logo?

FAQ’s?

Veelgestelde Vragen

Ik bied expertise in complete high–end branding trajecten waarin ik alles verzorg samen met gespecialiseerde freelancers; van fotografie, copywriting tot logo- en webdesign, met oog voor detail, optimalisatie en altijd denkend vanuit het grotere geheel. Zodat in alles de rode draad (branding) consistent en tot in de puntjes perfect is. Klanten zoals RQCK® , De Bakker Advocaten, Van Huizen Totaalbouw zijn onze sweet spot, voel jij je aangesproken?

Hoelang duurt het ontwerpen van een huisstijl of website?

Het ontwerpen duurt ongeveer 1 à 2 maanden. Dit komt door co-creatie, waarbij je actief meedenkt en tijd inplant voor brainstormen, feedbackrondes en het aanleveren van content.

Waarom duurt het zo lang?

Het kan binnen 1 maand, we gaan er vanuit dat je daarvoor het totaalbedrag vooruitbetaald. Ook verwachten we dat je onze 3 questionnaires ingevuld teruggestuurd hebt voordat we beginnen. Alleen binnen die voorwaarden wordt een oplevertijd van 1 maand gerealiseerd. De praktijk wijst echter uit dat klanten onvoorbereid bij ons komen. Dat is niet erg maar daardoor is een huisstijl binnen 1 maand moeilijk haalbaar. De tijdsduur komt door de benodigde bedenktijd en feedbackrondes. Het doel is een origineel en vooruitstrevend ontwerp waar jij tevreden mee bent. Je hebt het dus zelf in de hand.

Wat moet ik voorbereiden voor een nieuwe huisstijl of logo?

Bekijk concurrentie en zie wat ze verkeerd doen. Zoek logo’s op binnen jouw branche. Zoek logo’s op van merken die je tof vind (hoeft totaal niet gerelateerd te zijn aan jouw bedrijf, liefst gewoon realistisch), zodat we een idee hebben bij wat jouw persoonlijke voorkeuren zijn. Bijvoorbeeld als je van sporten houdt het Nike logo, of HUGO BOSS, Apple, ik noem maar wat merken die ik zelf tof vind. Ook ontvang ik graag foto’s van jouw producten (al dan niet nog in ontwikkeling) of dienst (indien mogelijk). Dit kun je allemaal vooraf al uitzoeken, ik ga het sowieso van je vragen, dus wil je binnen een maand een nieuwe huisstijl, bereid dit dan alvast voor!

En vervolgens bij de start van een project spreek ik het liefste in real life af met koffie, dit kost een uurtje of ±1-2. Dit zorgt voor de klik en je weet wie je voor je hebt, mij, Bert Flier 😉 Plan dus tijd in voor onderzoek in het beginstadium van een logo ontwerpproces.

Kan ik zelf de content voor de website aanleveren?

Ja, zelfgemaakte foto’s ontvangen we het liefste van jou. Houd er wel rekening mee dat onprofessionele foto’s een onprofessioneel resultaat geven. Zelfde met teksten, je kan je eigen teksten schrijven maar houd rekening met ongeveer 16-24 uur werk (indicatie van 2 à 3 dagen eraan zitten). De meeste ondernemers zijn hier niet goed in en lopen hier op vast!

Tenzij je makkelijk zelf schrijft en weet hoe je SEO geoptimaliseerde teksten schrijft. Als je dit liever uitbesteedt, kan ik het voor je verzorgen, maar jouw input blijft nodig. Per ±300 woorden reken ik één uur werk à €74,- excl. 21% BTW. Gemiddeld een paar A4’tjes teksten laten schrijven kost je ongeveer €800-1000,- exclusief 21% BTW.

Een fotoshoot van jou/team/bedrijf/producten kost ook al gauw €1000+.

Dit alles ter indicatie…

Hoe werk je?

Klik hieronder op één van de 10 stappen om meer te lezen (je gaat naar dat betreffende onderdeel op de pagina werkwijze). Idealiter hanteren we een vaste werkwijze. Dit zorgt ervoor dat het ontwerpproces effectief en snel verloopt. Als in: een duidelijke briefing vooraf zorgt voor minder feedback en wijzigingen later in het proces en is dus fijner werken.

Hoeveel kost het?

Een high–end branding project zoals RQCK® kan al vanaf €997 voor een origineel huisstijlontwerp, €2960 voor het minimalistische webdesign en de realisatie van een moderne, goed werkende website. Met een focus op UX & SEO. (User Experience en Search Engine Optimization.) Alle prijzen excl. 21% BTW. Klik op “Weten wat het kost” voor meer informatie.

Waarom moet ik bij jou zijn?

Ik verzorg het totaalpakket. Ik ben zowel een generalist als een specialist. Ik ben een expert in logo design en weet dit ook te vertalen naar een goed werkende website (UX & SEO optimized) in de complete uitgevoerde huisstijl. Heb al meer dan 50 logo’s ontworpen, op mijn homepage staan logo’s van klanten, waarvan de overgrote meerderheid door mij ontworpen zijn. Leuk feitje: in 2025 bestaan een aantal logo’s 10 jaar, dat pleit voor minimalisme en tijdloosheid. Klanten zijn nog steeds trots en tevreden op mijn creaties! Vandaar dat het een duurzame investering is die over de langere termijn je herkenbaarheid verhoogt, omdat je logo hetzelfde blijft en niet aan trends gebonden is en dus niet uit de mode gaat. Ik ben ook opgeleid in Grafisch Vormgeven aan het Grafisch Lyceum Rotterdam en Art Direction aan de Willem de Kooning Academie Rotterdam.

 

Wat levert het me op? (ROI)

Een moderne, representatieve uitstraling die je helpt bij het aantrekken van nieuwe leads en het verbeteren van je herkenbaarheid. Goede branding maakt je marketing effectiever en helpt je doelgroep beter te targeten.

Leuk feitje: in 2025 bestaan een aantal klantenlogo’s 10 jaar!, dat pleit voor minimalisme en tijdloosheid. Klanten zijn nog steeds trots en tevreden op mijn creaties! Vandaar dat het een duurzame investering is die over de langere termijn je herkenbaarheid verhoogt, omdat je logo hetzelfde blijft en niet aan trends gebonden is en dus niet uit de mode gaat.

Wil je weten wat ik voor jou kan doen?

Neem contact op via de website, zie hieronder of stuur mij een InMail via LinkedIn. Of bel gewoon ouderwets, ’s ochtends neem ik de telefoon niet op, dus je bent gewaarschuwd. Werkuren zijn tussen 11-20.00 uur…