Wat moet je schrijven voor je website?
Moeite met goede teksten schrijven voor je website? Eigenlijk zijn er 3 grote obstakels waar mijn klanten tegenaan lopen. Wat, hoe en waar ze moeten schrijven? Dus welke inhoud, welke structuur en opbouw en wat voor stijl? Het is vaak een frustrerend proces dat veel meer tijd blijkt te kosten en nogal vaak de bottleneck is met het maken van jouw nieuwe website.
Dit is onderdeel van het drieluik “Hoe schrijf je goede teksten voor je website?”.
1. Wat moet je schrijven voor je website? en 2. Hoe moet je teksten voor je website schrijven? en 3. Waar zet je wat neer?; oftewel structuur en opbouw.
In deze 1e blog: Wat moet je schrijven voor je website?
Welke inhoud?
Wat problemen waar je je mogelijk in herkent:
- Moeilijk om teksten te schrijven en jezelf in geschreven woorden uit te drukken. Hoe schrijf je überhaupt teksten? HELP!
- Wil niet teveel tekst (want: niet minimalistisch, staat niet mooi) en tegelijkertijd wel het juiste zeggen. #error
- Teksten voelen niet eigen. Categorie: “omdat het nou eenmaal moet.” saaie schrijfstijl Boooooring! Gaap
- Als je gevonden wilt worden volgens Google SEO moet je wel meer tekst hebben. SEO Maar hoe dan?
- Wat moet je schrijven en wat zet je waar neer?
Wat moet je schrijven?
Wat je moet schrijven is eigenlijk heel simpel. Precies hetzelfde wat je zou zeggen tegen een mogelijke nieuwe klant (prospect) die je in real life tegenkomt. Er vanuitgaande dat je al even ondernemer bent en al klanten hebt. Is dat niet het geval dan zou ik je aanraden om je te verdiepen in sales en marketing. leestip* Zonder sales heb je geen bedrijf en ben je gewoon iemand die goed is in zijn of haar vak. Niks mis mee, maar ondernemen vraagt om verkoopskills. Goede teksten schrijven is daar een onderdeel van.
*Door bijvoorbeeld het boek uit de omslagfoto te bestellen. Is wel een beetje Amerikaans qua schrijfstijl, maar inhoudelijk een goed marketing boek.
Deze vragen moet je beantwoorden in jouw website teksten;
Dus wat moet je schrijven?
- Wie ben je?
- Wat doe je?
- Waarom moeten ze bij jou komen?
- Wat doe je beter/anders dan je concurrent? (Helpt als je op wilt vallen en wilt groeien.)
- Hoe ga je te werk?
- Waar werk je?
- Hoe kunnen ze contact met je opnemen?
enzovoorts…
Voorstelrondje;
1. Wie ben je?
Hier vertel je iets over jezelf, de ontstaansgeschiedenis van je bedrijf dus de reden of het verhaal erachter. Zegmaar de vent (of dame) in de tent. Mensen doen zaken met mensen, de tijd dat je weg kon komen met een online visitekaartje ligt toch wel echt achter ons. Afhankelijk van jouw branche en het type klanten dat je bedient kan je wat minder zakelijke dingen delen. Bijvoorbeeld hobby’s of wat jou drijft. Nogmaals dit is aan jezelf en niet verplicht, ik zie het weinig bij bedrijven, maar veel bedrijven zijn ook saai en onopvallend.
Leg je dienstverlening uit in Jip-en-Janneke-taal;
2. Wat doe je?
Je dienstverlening dus. Wat voor dienst of product lever je. Omschrijf dit op een manier dat mensen die op jouw website belandden (al dan niet via advertenties) duidelijk weten wat je doet. Hoe vaak het wel niet voorkomt dat mensen denken duidelijk te zijn terwijl een leek er geen bal van snapt, het komt te vaak voor! Dus een goede check, laat je website bekijken door een vriend of kennis en vraag of het duidelijk is. Nou is er wel een kleine kanttekening, bepaalde vakjargon die binnen jouw branche gebruikt wordt hoef je niet te vertalen, zolang de klant het maar begrijpt. Die klant moet altijd het uitgangspunt zijn van alles wat je op je website zet.
Jouw overtuigende pitch;
3. Waarom moeten ze bij jou komen?
Ik kan het ook omdraaien, waarom zouden ze niet bij jou moeten komen? Daar heb je nog werk te doen. Zolang je je dat nog kunt afvragen is je website nog niet duidelijk overtuigend genoeg.
Wat maakt jou anders, jouw USP’s;
4. Wat doe je beter of anders dan je concurrent?
En dan niet komen met de standaard dingen zoals dienstverlening of kwaliteit of service of weet ik veel voor nietszeggende opmerkingen. Dat zegt elk bedrijf, dus daarmee ben je niet onderscheidend. Voor deze vraag zul je flink moeten graven. Als je tevreden klanten hebt heb je als het goed is al een arsenaal van woorden waaruit je kunt putten. Het kan voor jou onbeduidend lijken, maar gebruik precies die woorden die jouw klanten ook gebruiken, dat is de taal van jouw klant!
Neem klanten mee in (voor jou) vanzelfsprekende processen;
5. Hoe ga je te werk?
Oftewel je werkwijze. Kan in sommige branches best handig zijn om het proces van tevoren te weten. Scheelt onzekerheid vanuit de klant en daardoor weer een drempel minder om contact op te nemen.
Lokaal ondernemen of flexwerker;
6. Waar werk je?
Als je een vast kantoor of pand hebt kun je dit ook wel aan de adresgegevens zien, maar in andere gevallen is het ook wel handig om te vermelden of je aan flexwerk doet. Of je gasten op locatie ontvangt of naar klanten toegaat. Sommige ondernemers werken liever samen met iemand die fysiek naar hen toe kan komen, terwijl andere ondernemers het geen probleem vinden om een online bedrijf in te schakelen. Besef dus dat een locatie wel uit kan maken in een keuze.
Zonder logische contact buttons kan je net zo goed geen website hebben;
7. Hoe kunnen ze contact opnemen?
Eigenlijk is dit een no-brainer. Dit moet zo overduidelijk zijn dat bezoekers automatisch tot deze optie komen. Als je dit niet goed hebt staan kan je net zo goed geen website hebben. Jouw hele website is een tool en bij de meeste b2b dienstverleners draait het om contactgegevens van nieuwe klanten. Zorg dus dat je site daarop ingericht is. Plaats herhaaldelijk Call-to-Action buttons (knoppen) zodat bezoekers weten wat ze moeten doen.
Keep writing, it’s a work in progress…
Een website moet altijd geoptimaliseerd worden;
Tot slot
Als je al dit soort dingen gelezen hebt en je past deze kennis toe, dan zou een bezoeker van jouw website overtuigd moeten zijn en voor jou moeten kiezen. Is dit nog niet zo dan heb je nog werk te doen. Besef dat de teksten op je website regelmatig nagelopen moeten worden om ze nog beter te optimaliseren voor jouw klanten. Soms raakt informatie verouderd of verander je van zienswijze. Of je merkt dat klanten heel erg aanhaken op een bepaalde formulering, daar wil je natuurlijk meer van gaan doen. Kortom het is schaven en continu bijsturen.
In deze 1e blog uit het drieluik ging het over wat je moet schrijven voor je website teksten. Dit is onderdeel van het drieluik “Hoe schrijf je goede teksten voor je website?”. De volgende 2 blogs gaan over de structuur en de stijl van je teksten.
“Hoe schrijf je teksten voor je website volgens een goede structuur en opbouw?” en “In wat voor stijl schrijf je teksten voor je website?”
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!