Met een huisstijl maak je jouw bedrijf zichtbaar. Maar alleen zichtbaar zijn is niet genoeg. Je wilt de juiste uitstraling hebben zodat je passende klanten aantrekt. En ja, de buitenkant is vaak waarop je beoordeeld wordt…

 

Hierbij een artikel wat de diepte ingaat wat betreft het verhaal rond jouw huisstijl en dan vooral over de dingen waar jij over na moet denken als ondernemer, maar wat je beter aan ons kan uitbesteden zodat het ook echt goed gebeurt!

visuele identiteit

Vanuit jouw huisstijl bouw je verder aan de uitstraling van jouw bedrijf. Sowieso vind ik de Engelse term ‘branding’ veel beter want een huisstijl gaat niet over je huis maar over een merk of bedrijf dat je een stijl geeft. Branding komt van brandmerken, het voorzien van jouw eigendomsmerk op een koe. Maar goed, de juiste uitstraling van jouw bedrijf is nodig op alle plekken waar je met jouw doelgroep contact legt. Via social media, in magazines, tot aan een beursstand. Waar een huisstijl vaak alleen gaat over het ontwerp voor drukwerk, gaat een visuele identiteit over àlles waarmee je jouw bedrijf presenteert. Dat is meer dan briefpapier, visitekaartjes en enveloppen. Denk aan hoe een persoonlijke identiteit jouw wezen als persoon weergeeft en omvat en dat je via je kleding zichtbaar maakt, zo is een visuele identiteit alles waarmee je een bedrijf of merk zichtbaar kan weergeven en wat jouw waarden weerspiegelt.

Booming Business

Wil je een ‘Booming Business’ dan is een goed verhaal nodig en een creatieve uitwerking die op alle fronten doel treft. Dat vraagt een constructieve aanpak en een lange termijn visie. Kernwaarden die onafscheidelijk verweven zijn met het bedrijf, een heldere blik op wie jouw klanten zijn en hoe je ze wil benaderen.

Maar goed, tijd voor het echte verhaal.

Als je denkt dat het niet zo belangrijk is moet je vooral niet verder lezen, blijkbaar is het dan niet aan jou besteed. Ben je nog steeds nieuwsgierig dan weerleggen we onderaan een aantal bezwaren.

Doel

Eerst bepaal je wat het doel wordt waarvoor je een nieuwe huisstijl wilt. Dat kan meer naamsbekendheid zijn of een verbetering van het huidige imago wat mensen hebben bij jouw bedrijf. Of gewoon dat je start met een nieuw bedrijf en jouw bedrijf een gezicht wilt geven. Je wilt professioneel overkomen, serieus genomen worden en de juiste klanten aantrekken. Dan maakt het veel uit of je overkomt als eenpitter of dat je de uitstraling van een multinational hebt of alles wat daartussenin zit. Maar ook of je met jouw huisstijl exclusief wilt overkomen of juist standaard is iets wat je mee moet nemen.

Jouw klanten

Vervolgens breng je jouw doelgroep, dus jouw klanten, in beeld. Wie zijn zij? Waar wonen ze? Wat doen ze? Wat typeert jouw klanten?

Help je hen?

Als je dat helder hebt ga je kijken met welk probleem, met welke vragen jij jouw klanten helpt. Oftewel wat los je op voor jouw klanten?

Aanbod

Die oplossing breng je vervolgens in een aanbod van diensten of producten aan de man. Dat kan nog een bepaalde aanpak nodig hebben, niet elke oplossing presenteer je op dezelfde manier. Voor veel dienstverleners is een statische website waar je alleen jouw bedrijf presenteert voldoende, maar voor anderen is er een webshop, catalogus of brochure nodig waarin jij jouw dienstverlening uitlegt.

Soms net het stukje persoonlijk contact, de service of de diepgang waarmee jij jouw klanten helpt kan het verschil maken.

Uniek?

Met het doel van de huisstijl en de oplossing, namelijk jouw productaanbod of dienst en de doelgroep op je netvlies kijken we vervolgens naar jouw onderscheidende punten. Wat doe je anders dan anderen? Wat maakt jouw bedrijf beter? We horen ondernemers soms zeggen dat ze precies hetzelfde doen als iedereen, maar dan is het de kunst om te kijken naar jouw aanpak. Soms net het stukje persoonlijk contact, de service of de diepgang waarmee jij jouw klanten helpt kan het verschil maken. Dat soort dingen nemen wij als uitgangspunt

Storytelling

Met dat je jouw onderscheidende waarde hebt en dit voor jezelf scherp voor ogen hebt, is het de uitdaging om dit op een originele manier te brengen richting jouw klanten. Hier komt storytelling om de hoek kijken. Wij maken een goed en boeiend verhaal waarmee jij jouw klanten vertelt wat jou onderscheidt en waarom ze bij jou moeten komen. Vaak zit hier een stukje persoonlijke details in, tenslotte gaat het om de ‘vent in de tent’, ondernemen blijft toch mensenwerk en daarom is het wel leuk als mensen iets van jou als ondernemer of van de mensen achter het bedrijf meekrijgen.

Hoe je ook adverteert, de kern is dat je jouw boodschap helder moet hebben.

Naamsbekendheid

Tot zover eigenlijk over de communicatie die je doet met een huisstijl, nu komen we bij het vraagstuk van naamsbekendheid. Een huisstijl hebben is 1, maar mensen dus klanten hebben die jou weten te vinden is 2. Hoe doe je dat? De basis van naamsbekendheid is toch gewoon goed werk leveren. En eigenlijk net iets meer doen dan je beloofd hebt. Maar dat moet je zelf aanpakken als ondernemer. Wat zeker belangrijk is om over na te denken is een manier waarop jij blijft hangen bij de klant. Net even dat speciale extraatje dat de concurrent niet doet. Of net een iets andere aanpak die ongebruikelijk is in jouw branche. Bijvoorbeeld een handgeschreven kaartje met een bedankje voor de opdracht. Of een korting bij de volgende opdracht.

Marketing

Op dit punt stopt de huisstijl en neemt de marketing het over. Hier gaat het over de juiste boodschap, de juiste kanalen en middelen om jouw verhaal te promoten richting jouw klanten. Over de boodschap hebben we hier dan al nagedacht. Het enige wat je nu moet doen is jouw verhaal met wat je doet en wat je onderscheidend maakt koppelen aan een dienst of product en dit via de juiste kanalen promoten. Goede marketing is een vak apart, hier hebben wij onze partners voor die dit uitstekend kunnen verzorgen. Vaak hoort hierbij ook een stukje doelgroep analyse om zo de doelgroep in kaart te brengen. O en met doelgroep bedoelen we heel de tijd jouw klanten . Als je weet waar jouw klanten bereikbaar zijn, online bijvoorbeeld via LinkedIn of juist via Instagram of offline via een branche magazine of een bepaalde locatie zoals het winkelcentrum van Rotterdam dan kan je jouw middelen daarop afstemmen. Je kan online adverteren op LinkedIn of via billboards in de stad.

Conclusie

Maar goed tot slot, hoe je ook adverteert, de kern is dat je jouw boodschap helder moet hebben. En daaraan verbonden dat je duidelijk een ‘probleem oplost’ voor jouw klant ook al zie je dat zelf helemaal niet als probleem, de klant heeft jou als bedrijf daarvoor nodig. Dat moet je onderscheidend vertellen, maar geen nood wij helpen daarbij. Zodat jouw boodschap blijft hangen. En met Wat je Doet ook Hoe je het Doet en het stukje onderscheid en uiteindelijk nog een manier om net even wat extra’s te doen voor jouw klanten. Waardoor ze enorm tevreden zijn en jou zeker aanbevelen bij andere klanten.

Bezwaren
  1. Een huisstijl is iets wat niet zo belangrijk is want het levert toch geen geld op.
  2. Ik heb er niet zoveel geld voor over, er zijn belangrijkere dingen.
  3. Ik laat wel een logo maken door een kennis van me.

  1. Een huisstijl levert op een onbewuste manier wel geld op. Dit heeft met psychologische beïnvloeding te maken. De manier waarop jouw bedrijf zich presenteert kan doorslaggevend zijn voor een nieuwe klant. Zodoende kan het het verschil betekenen van een of meerdere orders. Dus tel uit je winst.
  2. Jouw budget is jouw budget en daar gaan wij geen geld bijpraten. Maar het feit dat je belangrijkere dingen hebt betekent dat je nog niet inziet waar een huisstijl allemaal aan bijdraagt. Toegegeven dat de kern van jouw bedrijfsvoering belangrijker is, maar als bij de kern van jouw processen de presentatie belangrijk is moet je zeker niet besparen op een huisstijl.
  3. Een kennis kan misschien wel een mooi logo maken. Maar een logo wat wel oké is is dus eigenlijk net niets. Dan word je net niet helemaal serieus genomen. Of misschien wel, want in het land der blinden is eenoog koning. Dus zolang jij je omgeeft met mensen die geen verstand van design hebben en het ook helemaal niets kan schelen hoe het eruitziet kan je prima je logo laten maken door jouw kennis.
0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

veelgestelde vragen

Sprak dit project je aan maar vraag je jezelf af of dit ook voor jou mogelijk is?

Misschien heb je nog een aantal bezwaren die je tegenhouden om een nieuwe huisstijl te laten ontwerpen; Zoals:

  1. Hoelang duurt het ontwerpen van een huisstijl?
    ± 1 Maand. Tegenwoordig beginnen we niet aan een opdracht voordat klanten betaald hebben en onze 3 questionnaires ingevuld hebben. Het ontwerpen zelf duurt niet zo lang maar klanten vergeten dat ze actief mee moeten denken en dus die tijd in moeten plannen. Daarom gaat er na een ontwerp van mij vaak wel een week voorbij voordat er een reactie komt. Dus dit is inclusief bedenktijd (incubatietijd, de tijd die jij nodig hebt om te wennen aan een origineel vooruitstrevend idee en dit te laten landen), feedbackrondes en optimalisatie tot eindresultaat.
  2. Hoe werk je?
    Zie hieronder “Hoe wij te werk gaan”.
  3. Hoeveel kost het?
    Klik hieronder op de knop “Weten wat het kost”. Dit project heeft ongeveer €3000 gekost, daarvoor heb je een originele ontworpen huisstijl en een eenvoudige moderne website in jouw huisstijl.
  4. Waarom moet ik bij jou zijn?
    Ik ben logo design expert en weet de branding ook perfect te vertalen naar een goed werkende strakke originele website in de complete uitgevoerde huisstijl. Daarbij verzorg ik het totaalpakket waarin ik samenwerk met andere experts die ook tot de top in hun vakgebied behoren. Ik ben ook opgeleid in Grafisch Ontwerp en Art Direction. Inmiddels staat de teller op meer dan 50 logo ontwerpen, op de homepage staan logo’s van klanten waarvan de overgrote meerderheid ons werk is. Leuk feitje, een aantal door mij ontworpen logo’s gaan in 2025 al 10 jaar mee, klanten zijn nog steeds trots en tevreden op mijn creaties!
  5. Wat levert het me op?
    Zie 4, maar ook een representatief moderne uitstraling. Het helpt je om jezelf makkelijker te presenteren voor nieuwe leads. De drempel wordt verlaagd om contact op te nemen en je herkenbaarheid neemt toe. Kortom super waardevol als je een groter publiek wilt aanspreken of als je je juist meer op een nichemarkt wilt richten en je doelgroep beter wilt targeten.

(Nog meer) weten wat nodig is om je voor te bereiden op een nieuwe huisstijl of logo?

Ik bied expertise in complete high–end branding trajecten waarin ik alles verzorg samen met gespecialiseerde freelancers; van fotografie, copywriting tot logo- en webdesign, met oog voor detail, optimalisatie en altijd denkend vanuit het grotere geheel. Zodat in alles de rode draad (branding) consistent en tot in de puntjes perfect is. Klanten zoals RQCK® , De Bakker Advocaten, Van Huizen Totaalbouw zijn onze sweet spot, voel jij je aangesproken?

Hoelang duurt het ontwerpen van een huisstijl of website?

Het ontwerpen duurt ongeveer 1 à 2 maanden. Dit komt door co-creatie, waarbij je actief meedenkt en tijd inplant voor brainstormen, feedbackrondes en het aanleveren van content.

Kunnen we versneld een huisstijl laten ontwerpen?

Het kan binnen 1 maand, we gaan er vanuit dat je daarvoor het totaalbedrag vooruitbetaald. Ook verwachten we dat je onze 3 questionnaires ingevuld teruggestuurd hebt voordat we beginnen. Alleen binnen die voorwaarden wordt een oplevertijd van 1 maand gerealiseerd. De praktijk wijst echter uit dat klanten onvoorbereid bij ons komen. Dat is niet erg maar daardoor is een huisstijl binnen 1 maand moeilijk haalbaar. De tijdsduur komt door de benodigde bedenktijd en feedbackrondes. Het doel is een origineel en vooruitstrevend ontwerp waar jij tevreden mee bent. Je hebt het dus zelf in de hand.

Wat moeten we voorbereiden voor een nieuwe huisstijl of logo?

Bekijk concurrentie en zie wat ze verkeerd doen. Zoek logo’s op binnen jouw branche. Zoek logo’s op van merken die je tof vind (hoeft totaal niet gerelateerd te zijn aan jouw bedrijf, liefst gewoon realistisch), zodat we een idee hebben bij wat jouw persoonlijke voorkeuren zijn. Bijvoorbeeld als je van sporten houdt het Nike logo, of HUGO BOSS, Apple, ik noem maar wat merken die ik zelf tof vind. Ook ontvang ik graag foto’s van jouw producten (al dan niet nog in ontwikkeling) of dienst (indien mogelijk). Dit kun je allemaal vooraf al uitzoeken, ik ga het sowieso van je vragen, dus wil je binnen een maand een nieuwe huisstijl, bereid dit dan alvast voor!

En vervolgens bij de start van een project spreek ik het liefste in real life af met koffie, dit kost een uurtje of ±1-2. Dit zorgt voor de klik en je weet wie je voor je hebt, mij, Bert Flier 😉 Plan dus tijd in voor onderzoek in het beginstadium van een logo ontwerpproces.

Kunnen we zelf de content voor de website aanleveren?

Ja, zelfgemaakte foto’s ontvangen we het liefste van jou. Houd er wel rekening mee dat onprofessionele foto’s een onprofessioneel resultaat geven. Zelfde met teksten, je kan je eigen teksten schrijven maar houd rekening met ongeveer 16-24 uur werk (indicatie van 2 à 3 dagen eraan zitten). De meeste ondernemers zijn hier niet goed in en lopen hier op vast!

Tenzij je makkelijk zelf schrijft en weet hoe je SEO geoptimaliseerde teksten schrijft. Als je dit liever uitbesteedt, kan ik het voor je verzorgen, maar jouw input blijft nodig. Per ±300 woorden reken ik één uur werk à €74,- excl. 21% BTW. Gemiddeld een paar A4’tjes teksten laten schrijven kost je ongeveer €800-1000,- exclusief 21% BTW.

Een fotoshoot van jou/team/bedrijf/producten kost ook al gauw €1000+.

Dit alles ter indicatie…

Hoe werk je?

Klik hieronder op één van de 10 stappen om meer te lezen (je gaat naar dat betreffende onderdeel op de pagina werkwijze). Idealiter hanteren we een vaste werkwijze. Dit zorgt ervoor dat het ontwerpproces effectief en snel verloopt. Als in: een duidelijke briefing vooraf zorgt voor minder feedback en wijzigingen later in het proces en is dus fijner werken.

Waar moeten we qua kosten aan denken?

Een high–end branding project zoals RQCK® kan al vanaf €997 voor een origineel huisstijlontwerp, €2960 voor het minimalistische webdesign en de realisatie van een moderne, goed werkende website. Met een focus op UX & SEO. (User Experience en Search Engine Optimization.) Alle prijzen excl. 21% BTW. Klik op “Weten wat het kost” voor meer informatie.

Waarom zouden we voor jou moeten kiezen?

Ik verzorg het totaalpakket. Ik ben zowel een generalist als een specialist. Ik ben een expert in logo design en weet dit ook te vertalen naar een goed werkende website (UX & SEO optimized) in de complete uitgevoerde huisstijl. Heb al meer dan 50 logo’s ontworpen, op mijn homepage staan logo’s van klanten, waarvan de overgrote meerderheid door mij ontworpen zijn. Leuk feitje: in 2025 bestaan een aantal logo’s 10 jaar, dat pleit voor minimalisme en tijdloosheid. Klanten zijn nog steeds trots en tevreden op mijn creaties! Vandaar dat het een duurzame investering is die over de langere termijn je herkenbaarheid verhoogt, omdat je logo hetzelfde blijft en niet aan trends gebonden is en dus niet uit de mode gaat. Ik ben ook opgeleid in Grafisch Vormgeven aan het Grafisch Lyceum Rotterdam en Art Direction aan de Willem de Kooning Academie Rotterdam.

 

Wat levert het ons op in de lange termijn? (ROI)

Een moderne, representatieve uitstraling die je helpt bij het aantrekken van nieuwe leads en het verbeteren van je herkenbaarheid. Goede branding maakt je marketing effectiever en helpt je doelgroep beter te targeten.

Leuk feitje: in 2025 bestaan een aantal klantenlogo’s 10 jaar!, dat pleit voor minimalisme en tijdloosheid. Klanten zijn nog steeds trots en tevreden op mijn creaties! Vandaar dat het een duurzame investering is die over de langere termijn je herkenbaarheid verhoogt, omdat je logo hetzelfde blijft en niet aan trends gebonden is en dus niet uit de mode gaat.

Wil je weten wat ik voor jou kan doen?

Neem contact op via de website, zie hieronder of stuur mij een InMail via LinkedIn. Of bel gewoon ouderwets, ’s ochtends neem ik de telefoon niet op, dus je bent gewaarschuwd. Werkuren zijn tussen 11-20.00 uur…