Hoe doe je je werk goed van 8 tot 5? Doe precies wat er van je verwacht wordt en misschien ietsje meer. En verlaat het bureau precies op tijd om te gaan leven.

Designerslife

Hoe druk ik mezelf uit via design. Door stijlvol gekleed te gaan met mooie kleding en zodat alles om me heen en wat ik heb oogstrelend is om naar te kijken. Verbeteringen altijd mogelijk… Zodat de esthetische waarden matchen met hoe ik wil dat het eruitziet.

In mijn huis zie je hoe het looking-good-life door middel van design vormgegeven wordt. Zodat mijn werk beïnvloedt wordt door mijn omgeving. Want onbewust heeft je omgeving meer invloed op je dan je zou denken.

Wanneer design je passie is adem je design. Design is niet mijn werk, het is een manier om mezelf uit te drukken.

Design & inspiratie

Ik kan niet niet denken aan design, oftewel ik ben er altijd mee bezig. Het is iets wat ik niet meer los kan maken van wie ik ben. Ik zie het overal. Dus ik ga naar plaatsen die me stimuleren in originaliteit en creativiteit en me motiveren om geweldig werk te leveren. Het is onmogelijk voor echte designers om geen inspiratie te hebben. Of eerlijk gezegd, ik heb altijd inspiratie, zo ver ik weet heb ik een oplossing voor creatieve projecten. Of ik gebruik de juiste tools om inspiratie op te doen.

Creatieve drive

Dus als een designer geen inspiratie heeft is voor mij een teken dat die persoon niet een echte designer is. Of hij of zij heeft nog niet de kennis van de juiste tools en aanpak om creatief te zijn. In dat geval moet je nieuwe methodes leren. Een designer zonder inspiratie is als een brandweerman zonder brand. Dan mis je de drive om creatieve uitingen te maken.

Persoonlijke stijl

Maar als fietser moet je oefenen om snel te kunnen fietsen. Je begint niet met wielrennen als je leert fietsen. Als je een goede designer wilt worden zal je moeten oefenen met een hoop verschillende stijlen om erachter te komen wat jouw persoonlijke stijl, jouw handtekening wordt. Dan kan je jouw stijl als een vorm van kunst verfijnen. Dus ja je bent een goede designer als je in meerdere stijlen kunt designen, maar om jezelf te uiten als desinger zal je jouw persoonlijke ’touch’ en look en feel erin mee moeten geven. En dat is dus meer dan alleen een design. Een hele filosofie en design denkwijze die de diepte in gaat over het Wat, Hoe en Waarom.

Een designer zonder inspiratie is als een brandweerman zonder brand.

‘The Designer Lifestyle’

Goed ontwerp* is het bedenken van oplossingen voor problemen. Maar dan met een streven om het er beter uit te laten zien. Om jezelf te uiten. Om jouw leefwijze te promoten als een feel good life. Je ziet het overal tegenwoordig met Scandinavian Design. ‘The Designer Lifestyle’. Alsof alles wat een designer/ontwerper doet zo cool is?! Maar dus dat gevoel wil je meegeven met het design. Omdat de kunstenaar in me zich wil uiten. En wanneer je dus dat design koopt dan koop je vooral het artistieke-gevoel of kunst als je design zo kunt noemen. En met dat design in je bezit voel je je speciaal.

Subtiele business designs

Hoe verweef je zulke artistieke gevoelens en sferen in een design? Niet elke vorm van design heeft iets te doen met extreme gevoelens, vaker is het zakelijk ontwerp wat subtieler en een functionele aanpak vraagt.Een soort functionele kunst. In de business to business markt wil je als eigenaar betrouwbaar en standvastig overkomen. In design termen praten we dan over volle kleuren als blauw of grijs. In lettertypes heb je het dan over Helvetica en een eenvoudig logo met een woordmerk. Er is geen behoefte aan een heel kleurrijk beeldende visuele stijl of plaatjes als logo, dus geen beeldmerk. Dat is meer voor de consumentenmarkt.

Goed ontwerp is het bedenken van oplossingen voor problemen. Maar dan met een streven om het er beter uit te laten zien.

Nadrukkelijk

Maar vaak voor lifestyle merken en sommige vormen van kunst zal je jezelf wel sterk moeten uitdrukken. Zoals Nike doet dat het kopers het gevoel geeft dat ze een atleet zijn. Dit bereiken ze door opvallende lettertypes, een fotografische stijl & sfeer en een origineel contrasterend kleurenpalet. Het verschil met een zakenlijke en lifestyle brand is dat de eerste meer via teksten de verbinding legt en dus door betrouwbaarheid op basis van het onderwerp. De tweede verbind meer door het tonen van een levensstijl waarmee ze de mensen aantrekken die het levende voorbeeld van ‘De Atleet’ zijn.

Show jouw lifestyle

Alhoewel je steeds meer ook in de zakelijke markt ziet dat de lifestyle aanpak gekopieerd wordt en toegepast wordt. Omdat mensen steeds minder teksten lezen en visuele boodschappen, zoals plaatjes via instagram, vlogs en korte filmpjes veel makkelijker en sneller te begrijpen zijn dan een artikel. Ik weet dat ik met dit verhaal mezelf tegenspreek. Maar als mensen geïnteresseerd zijn zullen ze blijven lezen. Zo lang je ervan kan leren en het geen complete onzin is.

Ik hoop dat ik je geïnspireerd heb om met mij af te spreken. Ik heb Visueel Ontwerpen ook bewust gekozen als studierichting omdat dit nog een enigzins betalende ‘baan’ is binnen de kunstbranche. Maar liefst zou ik kunstenaar zijn…

 

* design past hier niet, dus sorry voor m’n switch naar het woord ontwerp. In bovenstaand stuk bedoel ik ook ontwerp als ik design zeg.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

veelgestelde vragen

Sprak dit project je aan maar vraag je jezelf af of dit ook voor jou mogelijk is?

Misschien heb je nog een aantal bezwaren die je tegenhouden om een nieuwe huisstijl te laten ontwerpen; Zoals:

  1. Hoelang duurt het ontwerpen van een huisstijl?
    ± 1 Maand. Tegenwoordig beginnen we niet aan een opdracht voordat klanten betaald hebben en onze 3 questionnaires ingevuld hebben. Het ontwerpen zelf duurt niet zo lang maar klanten vergeten dat ze actief mee moeten denken en dus die tijd in moeten plannen. Daarom gaat er na een ontwerp van mij vaak wel een week voorbij voordat er een reactie komt. Dus dit is inclusief bedenktijd (incubatietijd, de tijd die jij nodig hebt om te wennen aan een origineel vooruitstrevend idee en dit te laten landen), feedbackrondes en optimalisatie tot eindresultaat.
  2. Hoe werk je?
    Zie hieronder “Hoe wij te werk gaan”.
  3. Hoeveel kost het?
    Klik hieronder op de knop “Weten wat het kost”. Dit project heeft ongeveer €3000 gekost, daarvoor heb je een originele ontworpen huisstijl en een eenvoudige moderne website in jouw huisstijl.
  4. Waarom moet ik bij jou zijn?
    Ik ben logo design expert en weet de branding ook perfect te vertalen naar een goed werkende strakke originele website in de complete uitgevoerde huisstijl. Daarbij verzorg ik het totaalpakket waarin ik samenwerk met andere experts die ook tot de top in hun vakgebied behoren. Ik ben ook opgeleid in Grafisch Ontwerp en Art Direction. Inmiddels staat de teller op meer dan 50 logo ontwerpen, op de homepage staan logo’s van klanten waarvan de overgrote meerderheid ons werk is. Leuk feitje, een aantal door mij ontworpen logo’s gaan in 2025 al 10 jaar mee, klanten zijn nog steeds trots en tevreden op mijn creaties!
  5. Wat levert het me op?
    Zie 4, maar ook een representatief moderne uitstraling. Het helpt je om jezelf makkelijker te presenteren voor nieuwe leads. De drempel wordt verlaagd om contact op te nemen en je herkenbaarheid neemt toe. Kortom super waardevol als je een groter publiek wilt aanspreken of als je je juist meer op een nichemarkt wilt richten en je doelgroep beter wilt targeten.

(Nog meer) weten wat nodig is om je voor te bereiden op een nieuwe huisstijl of logo?

Ik bied expertise in complete high–end branding trajecten waarin ik alles verzorg samen met gespecialiseerde freelancers; van fotografie, copywriting tot logo- en webdesign, met oog voor detail, optimalisatie en altijd denkend vanuit het grotere geheel. Zodat in alles de rode draad (branding) consistent en tot in de puntjes perfect is. Klanten zoals RQCK® , De Bakker Advocaten, Van Huizen Totaalbouw zijn onze sweet spot, voel jij je aangesproken?

Hoelang duurt het ontwerpen van een huisstijl of website?

Het ontwerpen duurt ongeveer 1 à 2 maanden. Dit komt door co-creatie, waarbij je actief meedenkt en tijd inplant voor brainstormen, feedbackrondes en het aanleveren van content.

Kunnen we versneld een huisstijl laten ontwerpen?

Het kan binnen 1 maand, we gaan er vanuit dat je daarvoor het totaalbedrag vooruitbetaald. Ook verwachten we dat je onze 3 questionnaires ingevuld teruggestuurd hebt voordat we beginnen. Alleen binnen die voorwaarden wordt een oplevertijd van 1 maand gerealiseerd. De praktijk wijst echter uit dat klanten onvoorbereid bij ons komen. Dat is niet erg maar daardoor is een huisstijl binnen 1 maand moeilijk haalbaar. De tijdsduur komt door de benodigde bedenktijd en feedbackrondes. Het doel is een origineel en vooruitstrevend ontwerp waar jij tevreden mee bent. Je hebt het dus zelf in de hand.

Wat moeten we voorbereiden voor een nieuwe huisstijl of logo?

Bekijk concurrentie en zie wat ze verkeerd doen. Zoek logo’s op binnen jouw branche. Zoek logo’s op van merken die je tof vind (hoeft totaal niet gerelateerd te zijn aan jouw bedrijf, liefst gewoon realistisch), zodat we een idee hebben bij wat jouw persoonlijke voorkeuren zijn. Bijvoorbeeld als je van sporten houdt het Nike logo, of HUGO BOSS, Apple, ik noem maar wat merken die ik zelf tof vind. Ook ontvang ik graag foto’s van jouw producten (al dan niet nog in ontwikkeling) of dienst (indien mogelijk). Dit kun je allemaal vooraf al uitzoeken, ik ga het sowieso van je vragen, dus wil je binnen een maand een nieuwe huisstijl, bereid dit dan alvast voor!

En vervolgens bij de start van een project spreek ik het liefste in real life af met koffie, dit kost een uurtje of ±1-2. Dit zorgt voor de klik en je weet wie je voor je hebt, mij, Bert Flier 😉 Plan dus tijd in voor onderzoek in het beginstadium van een logo ontwerpproces.

Kunnen we zelf de content voor de website aanleveren?

Ja, zelfgemaakte foto’s ontvangen we het liefste van jou. Houd er wel rekening mee dat onprofessionele foto’s een onprofessioneel resultaat geven. Zelfde met teksten, je kan je eigen teksten schrijven maar houd rekening met ongeveer 16-24 uur werk (indicatie van 2 à 3 dagen eraan zitten). De meeste ondernemers zijn hier niet goed in en lopen hier op vast!

Tenzij je makkelijk zelf schrijft en weet hoe je SEO geoptimaliseerde teksten schrijft. Als je dit liever uitbesteedt, kan ik het voor je verzorgen, maar jouw input blijft nodig. Per ±300 woorden reken ik één uur werk à €74,- excl. 21% BTW. Gemiddeld een paar A4’tjes teksten laten schrijven kost je ongeveer €800-1000,- exclusief 21% BTW.

Een fotoshoot van jou/team/bedrijf/producten kost ook al gauw €1000+.

Dit alles ter indicatie…

Hoe werk je?

Klik hieronder op één van de 10 stappen om meer te lezen (je gaat naar dat betreffende onderdeel op de pagina werkwijze). Idealiter hanteren we een vaste werkwijze. Dit zorgt ervoor dat het ontwerpproces effectief en snel verloopt. Als in: een duidelijke briefing vooraf zorgt voor minder feedback en wijzigingen later in het proces en is dus fijner werken.

Waar moeten we qua kosten aan denken?

Een high–end branding project zoals RQCK® kan al vanaf €997 voor een origineel huisstijlontwerp, €2960 voor het minimalistische webdesign en de realisatie van een moderne, goed werkende website. Met een focus op UX & SEO. (User Experience en Search Engine Optimization.) Alle prijzen excl. 21% BTW. Klik op “Weten wat het kost” voor meer informatie.

Waarom zouden we voor jou moeten kiezen?

Ik verzorg het totaalpakket. Ik ben zowel een generalist als een specialist. Ik ben een expert in logo design en weet dit ook te vertalen naar een goed werkende website (UX & SEO optimized) in de complete uitgevoerde huisstijl. Heb al meer dan 50 logo’s ontworpen, op mijn homepage staan logo’s van klanten, waarvan de overgrote meerderheid door mij ontworpen zijn. Leuk feitje: in 2025 bestaan een aantal logo’s 10 jaar, dat pleit voor minimalisme en tijdloosheid. Klanten zijn nog steeds trots en tevreden op mijn creaties! Vandaar dat het een duurzame investering is die over de langere termijn je herkenbaarheid verhoogt, omdat je logo hetzelfde blijft en niet aan trends gebonden is en dus niet uit de mode gaat. Ik ben ook opgeleid in Grafisch Vormgeven aan het Grafisch Lyceum Rotterdam en Art Direction aan de Willem de Kooning Academie Rotterdam.

 

Wat levert het ons op in de lange termijn? (ROI)

Een moderne, representatieve uitstraling die je helpt bij het aantrekken van nieuwe leads en het verbeteren van je herkenbaarheid. Goede branding maakt je marketing effectiever en helpt je doelgroep beter te targeten.

Leuk feitje: in 2025 bestaan een aantal klantenlogo’s 10 jaar!, dat pleit voor minimalisme en tijdloosheid. Klanten zijn nog steeds trots en tevreden op mijn creaties! Vandaar dat het een duurzame investering is die over de langere termijn je herkenbaarheid verhoogt, omdat je logo hetzelfde blijft en niet aan trends gebonden is en dus niet uit de mode gaat.

Wil je weten wat ik voor jou kan doen?

Neem contact op via de website, zie hieronder of stuur mij een InMail via LinkedIn. Of bel gewoon ouderwets, ’s ochtends neem ik de telefoon niet op, dus je bent gewaarschuwd. Werkuren zijn tussen 11-20.00 uur…