Eerst iets over flow. Flow is een begrip wat erop neerkomt dat je opgaat in je werkzaamheden op zo’n manier dat je uitgedaagd wordt op het randje van je kunnen. Dus aan de ene kant de uitdaging van het werk en aan de andere kant jouw competenties, skills en knowhow die je ultiem in kan zetten bij het (creatieve) werk.

 

Flow heeft alles te maken met energie. Met focus. Met uitdaging. Met grenzen verleggen vanaf een stabiele basis. Die basis is een dosis ervaring gecombineerd met genoeg positieve activiteiten zodat je energielevel hoog zit. Flow is moeilijk haalbaar als je in een lastige situatie zit die teveel van je eist. Dus een belangrijke voorwaarde voor flow is het opruimen van energievreters. En aan de andere kant genoeg uitdaging en energieboosters die jou optimaal laten presteren.

  1. Hoe kom je / bereik je die creatieve flow.
  2. Hoe hou je deze creatieve flow vast.
  3. Hoe scherm je je Flow af?
  4. Zoek uit wanneer je biologische klok (chronotype) het beste werkt voor de Creation state.
  5. Buitenproportioneel presteren vanuit hogere ingevingen.
  6. Inspiratie & flow komen van bezieling.

Je kan niet tot grootse creatieve dingen in staat zijn als je het in jezelf zoekt.

1. Hoe bereik je creatieve flow.

Door eerst in een goede stemming te komen. Bewust eerst afleiding zoeken en je niet focussen op je werk. Ik ben hier echt een meester in! Bovenstaand plaatje is deel van mijn ‘ochtendritueel’. Dat is dus een paar potjes gamen in dit geval het spel Cashflow, een paar Ted Talks luisteren en lekker op Pinterest zitten. Ik haal mijn inspiratie bewust vaak niet uit mijn eigen vakgebied maar juist uit totaal andere dingen. Vakanties, herenmode, films, lifestylegoeroes of het Google News wat speciaal op maat is en past bij mijn zoekresultaten. Je hebt dus zelf in de hand of je de dingen opzoekt die jouw geest stimuleren en prikkelen. Hierbij denk je niet bewust aan de uitdaging, maar houd je die uitdaging, vraagstuk of probleem onbewust vast om zo uit wat je aan het doen bent — afleiding en inspiratie — creatieve oplossingen te bedenken.

2. Hoe houd je de flow vast?

Door genoeg energie te houden en een ritueel te maken van hoe je tot de flow komt. Zodat je elke keer weer terug kan gaan naar die flow toestand. Weet voor jezelf waar je ‘aan’ van gaat en wat je triggert om in een creatieve bui te komen. Maak daar een lijstje van zodat je het een volgende keer makkelijker kan toepassen. Weet ook wat killing is voor jouw passie. Misschien gaat dit niet voor elk beroep op, sommige beroepen zijn vrij passieloos en saai, maar voor mensen die echt doen wat ze leuk vinden en waar ze goed in zijn geldt dit advies wel. Dus wees kritisch in wat voor werk je aanneemt. Werken voor het geld vind ik een verkeerde instelling. Geld komt altijd wel vanzelf naar je toe als je het toelaat. Werk is voor mij nu echt doen waar ik energie van krijg. Ik heb een poos gehad dat ik maar alles aannam uit een soort noodzaak voor geld, maar dat zorgt ervoor dat je soms compromissen moet sluiten om maar een opdracht te krijgen. En van compromissen word je vaak zelf niet gelukkig.

3. Hoe scherm je je Flow af?

Flow is als ik naar mezelf kijk vaak een toestand waarin je je niet bewust bent dat je erin zit totdat je er weer uit raakt. Vaak is de tijd dan voorbijgevlogen en was de energie niet te stoppen. Om te zorgen dat je niet uit je flow gaat moet je jezelf afschermen voor alles wat invloed heeft op jouw flow. Negatieve invloeden moet je dus uitschakelen. Voor mij betekent dat internet, mail en telefoon uitzetten of op stil zodat ik niet gehinderd wordt. Omdat ik vaak alleen zit word ik niet gestoord door collega’s, maar als jij die wel hebt, zorg dan dat je met het team een tijd afspreekt waarop iedereen ‘deep work’ kan doen. Verder zoek ik soms juist de ruis van een leuke creatieve koffietent op, Heilige Boontjes in Rotterdam is zo’n plek, juist die drukte maakt dat ik me goed kan focussen. Verder heb je apps als Freedom of Noisli die helpen om afleiding te blokken en ruisgeluid (white noise) te produceren.

Wanneer je creëert vanuit die hogere dimensie ontstaan de ideeën vanuit ingeving.

4. Zoek uit wanneer je biologische klok (chronotype) het beste werkt voor de Creation state.

Voor de meeste mensen geldt dat ze ’s ochtends het meest productiefst zijn. Zelf ben ik meer een avond of nachtdier (google op chronotype) wat betekent dat ik ’s ochtends juist vooral dom werk doe — of mezelf opvul met inspiratie — waar ik niet teveel bij hoef na te denken. Of werk wat dus weinig creativiteit vraagt. Voor echt creatief werk creëer ik dus eerst de juiste setting. Een aantal dingen waar ik heel erg door geïnspireerd wordt en die dus mijn anker-state voor creatief werk zijn, zijn chille muziek, een alcoholisch drankje, lekker eten, in de vrije natuur en buitenlucht zijn, een warme douche nemen, films kijken, wierook branden, sigaartjes roken en soms vooral niet bezig zijn met het werk wat ik moet doen. Dit klinkt tegenstrijdig maar creativiteit komt bij mij vooral wanneer ik afleiding zoek, maar dan wel doelbewuste afleiding. Ook gebed en meditatie helpen mij om tot goede ideeën te komen. Verder heb ik standaard vaak meer dan 20 tabbladen open in mijn webbrowser en ik overdrijf niet als ik zeg dat het soms richting de 50 gaat. Het heeft dus ook te maken met inspiratie vanuit de juiste bronnen.

5. Buitenproportioneel presteren vanuit hogere ingevingen.

Flow heeft ook alles te maken met spiritualiteit. Met zingeving. Open staan voor ingevingen van boven. Ik ken genoeg menselijke inspiratiebronnen (via YouTube) die allemaal wijzen naar iets hogers, iets buiten henzelf wat hen buitenproportioneel laat presteren. Zij noemen dit het Universum, ik noem hem God. Daarom is de link tussen geloof en scheppend bezig zijn niet zo moeilijk te leggen. God zelf is een Creator, een schepper die de schepping, het heelal gevormd heeft. Wie beter dan God kan zo mensen inspireren om te ontdekken wat buiten hun kunnen ligt maar wel voor hen beschikbaar is?

Dat je een ingeving krijgt valt dus alleen al uit het taalgebruik af te leiden op iets buiten jezelf.

6. Inspiratie & flow komen van bezieling.

Inspiratie en flow gaan mijns inziens gelijk op. Inspiratie komt van het woord inademen. Het Van Dale woordenboek geeft het woord bezieling als betekenis. Iets tot leven wekken, een ziel geven. Dit wijst terug naar God die Adam schiep. In die zin kan je scheppend werk dus herleiden tot God. Alle goede ideeën komen dus van hogerhand en ontstaan dus door ingeving. Dat je een ingeving krijgt valt dus alleen al uit het taalgebruik af te leiden op iets buiten jezelf. Daarom stel ik dat alle goede kunstenaars en mensen met een creërend beroep iets zoeken buiten zichzelf wat hen vervulling geeft. Je kan niet tot grootse creatieve dingen in staat zijn als je het in jezelf zoekt.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

veelgestelde vragen

Sprak dit project je aan maar vraag je jezelf af of dit ook voor jou mogelijk is?

Misschien heb je nog een aantal bezwaren die je tegenhouden om een nieuwe huisstijl te laten ontwerpen; Zoals:

  1. Hoelang duurt het ontwerpen van een huisstijl?
    ± 1 Maand. Tegenwoordig beginnen we niet aan een opdracht voordat klanten betaald hebben en onze 3 questionnaires ingevuld hebben. Het ontwerpen zelf duurt niet zo lang maar klanten vergeten dat ze actief mee moeten denken en dus die tijd in moeten plannen. Daarom gaat er na een ontwerp van mij vaak wel een week voorbij voordat er een reactie komt. Dus dit is inclusief bedenktijd (incubatietijd, de tijd die jij nodig hebt om te wennen aan een origineel vooruitstrevend idee en dit te laten landen), feedbackrondes en optimalisatie tot eindresultaat.
  2. Hoe werk je?
    Zie hieronder “Hoe wij te werk gaan”.
  3. Hoeveel kost het?
    Klik hieronder op de knop “Weten wat het kost”. Dit project heeft ongeveer €3000 gekost, daarvoor heb je een originele ontworpen huisstijl en een eenvoudige moderne website in jouw huisstijl.
  4. Waarom moet ik bij jou zijn?
    Ik ben logo design expert en weet de branding ook perfect te vertalen naar een goed werkende strakke originele website in de complete uitgevoerde huisstijl. Daarbij verzorg ik het totaalpakket waarin ik samenwerk met andere experts die ook tot de top in hun vakgebied behoren. Ik ben ook opgeleid in Grafisch Ontwerp en Art Direction. Inmiddels staat de teller op meer dan 50 logo ontwerpen, op de homepage staan logo’s van klanten waarvan de overgrote meerderheid ons werk is. Leuk feitje, een aantal door mij ontworpen logo’s gaan in 2025 al 10 jaar mee, klanten zijn nog steeds trots en tevreden op mijn creaties!
  5. Wat levert het me op?
    Zie 4, maar ook een representatief moderne uitstraling. Het helpt je om jezelf makkelijker te presenteren voor nieuwe leads. De drempel wordt verlaagd om contact op te nemen en je herkenbaarheid neemt toe. Kortom super waardevol als je een groter publiek wilt aanspreken of als je je juist meer op een nichemarkt wilt richten en je doelgroep beter wilt targeten.

(Nog meer) weten wat nodig is om je voor te bereiden op een nieuwe huisstijl of logo?

Ik bied expertise in complete high–end branding trajecten waarin ik alles verzorg samen met gespecialiseerde freelancers; van fotografie, copywriting tot logo- en webdesign, met oog voor detail, optimalisatie en altijd denkend vanuit het grotere geheel. Zodat in alles de rode draad (branding) consistent en tot in de puntjes perfect is. Klanten zoals RQCK® , De Bakker Advocaten, Van Huizen Totaalbouw zijn onze sweet spot, voel jij je aangesproken?

Hoelang duurt het ontwerpen van een huisstijl of website?

Het ontwerpen duurt ongeveer 1 à 2 maanden. Dit komt door co-creatie, waarbij je actief meedenkt en tijd inplant voor brainstormen, feedbackrondes en het aanleveren van content.

Kunnen we versneld een huisstijl laten ontwerpen?

Het kan binnen 1 maand, we gaan er vanuit dat je daarvoor het totaalbedrag vooruitbetaald. Ook verwachten we dat je onze 3 questionnaires ingevuld teruggestuurd hebt voordat we beginnen. Alleen binnen die voorwaarden wordt een oplevertijd van 1 maand gerealiseerd. De praktijk wijst echter uit dat klanten onvoorbereid bij ons komen. Dat is niet erg maar daardoor is een huisstijl binnen 1 maand moeilijk haalbaar. De tijdsduur komt door de benodigde bedenktijd en feedbackrondes. Het doel is een origineel en vooruitstrevend ontwerp waar jij tevreden mee bent. Je hebt het dus zelf in de hand.

Wat moeten we voorbereiden voor een nieuwe huisstijl of logo?

Bekijk concurrentie en zie wat ze verkeerd doen. Zoek logo’s op binnen jouw branche. Zoek logo’s op van merken die je tof vind (hoeft totaal niet gerelateerd te zijn aan jouw bedrijf, liefst gewoon realistisch), zodat we een idee hebben bij wat jouw persoonlijke voorkeuren zijn. Bijvoorbeeld als je van sporten houdt het Nike logo, of HUGO BOSS, Apple, ik noem maar wat merken die ik zelf tof vind. Ook ontvang ik graag foto’s van jouw producten (al dan niet nog in ontwikkeling) of dienst (indien mogelijk). Dit kun je allemaal vooraf al uitzoeken, ik ga het sowieso van je vragen, dus wil je binnen een maand een nieuwe huisstijl, bereid dit dan alvast voor!

En vervolgens bij de start van een project spreek ik het liefste in real life af met koffie, dit kost een uurtje of ±1-2. Dit zorgt voor de klik en je weet wie je voor je hebt, mij, Bert Flier 😉 Plan dus tijd in voor onderzoek in het beginstadium van een logo ontwerpproces.

Kunnen we zelf de content voor de website aanleveren?

Ja, zelfgemaakte foto’s ontvangen we het liefste van jou. Houd er wel rekening mee dat onprofessionele foto’s een onprofessioneel resultaat geven. Zelfde met teksten, je kan je eigen teksten schrijven maar houd rekening met ongeveer 16-24 uur werk (indicatie van 2 à 3 dagen eraan zitten). De meeste ondernemers zijn hier niet goed in en lopen hier op vast!

Tenzij je makkelijk zelf schrijft en weet hoe je SEO geoptimaliseerde teksten schrijft. Als je dit liever uitbesteedt, kan ik het voor je verzorgen, maar jouw input blijft nodig. Per ±300 woorden reken ik één uur werk à €74,- excl. 21% BTW. Gemiddeld een paar A4’tjes teksten laten schrijven kost je ongeveer €800-1000,- exclusief 21% BTW.

Een fotoshoot van jou/team/bedrijf/producten kost ook al gauw €1000+.

Dit alles ter indicatie…

Hoe werk je?

Klik hieronder op één van de 10 stappen om meer te lezen (je gaat naar dat betreffende onderdeel op de pagina werkwijze). Idealiter hanteren we een vaste werkwijze. Dit zorgt ervoor dat het ontwerpproces effectief en snel verloopt. Als in: een duidelijke briefing vooraf zorgt voor minder feedback en wijzigingen later in het proces en is dus fijner werken.

Waar moeten we qua kosten aan denken?

Een high–end branding project zoals RQCK® kan al vanaf €997 voor een origineel huisstijlontwerp, €2960 voor het minimalistische webdesign en de realisatie van een moderne, goed werkende website. Met een focus op UX & SEO. (User Experience en Search Engine Optimization.) Alle prijzen excl. 21% BTW. Klik op “Weten wat het kost” voor meer informatie.

Waarom zouden we voor jou moeten kiezen?

Ik verzorg het totaalpakket. Ik ben zowel een generalist als een specialist. Ik ben een expert in logo design en weet dit ook te vertalen naar een goed werkende website (UX & SEO optimized) in de complete uitgevoerde huisstijl. Heb al meer dan 50 logo’s ontworpen, op mijn homepage staan logo’s van klanten, waarvan de overgrote meerderheid door mij ontworpen zijn. Leuk feitje: in 2025 bestaan een aantal logo’s 10 jaar, dat pleit voor minimalisme en tijdloosheid. Klanten zijn nog steeds trots en tevreden op mijn creaties! Vandaar dat het een duurzame investering is die over de langere termijn je herkenbaarheid verhoogt, omdat je logo hetzelfde blijft en niet aan trends gebonden is en dus niet uit de mode gaat. Ik ben ook opgeleid in Grafisch Vormgeven aan het Grafisch Lyceum Rotterdam en Art Direction aan de Willem de Kooning Academie Rotterdam.

 

Wat levert het ons op in de lange termijn? (ROI)

Een moderne, representatieve uitstraling die je helpt bij het aantrekken van nieuwe leads en het verbeteren van je herkenbaarheid. Goede branding maakt je marketing effectiever en helpt je doelgroep beter te targeten.

Leuk feitje: in 2025 bestaan een aantal klantenlogo’s 10 jaar!, dat pleit voor minimalisme en tijdloosheid. Klanten zijn nog steeds trots en tevreden op mijn creaties! Vandaar dat het een duurzame investering is die over de langere termijn je herkenbaarheid verhoogt, omdat je logo hetzelfde blijft en niet aan trends gebonden is en dus niet uit de mode gaat.

Wil je weten wat ik voor jou kan doen?

Neem contact op via de website, zie hieronder of stuur mij een InMail via LinkedIn. Of bel gewoon ouderwets, ’s ochtends neem ik de telefoon niet op, dus je bent gewaarschuwd. Werkuren zijn tussen 11-20.00 uur…