doel
nieuwe huisstijl & website ontwerpen voor een high–end marmeren meubelmakerij
diensten
logo ontwerp
branding
grafisch ontwerp
drukwerk
webdesign
SEO
UX
Raphaël leerde ik via een andere klant kennen. We zijn gestart met een kennismakingsgesprek in zijn werkplaats waar we zijn wensen en ideeën bespraken. Na het invullen van onze 3 questionnaires kon ik aan de slag met de eerste logo concepten.
Het was een uitdagende en toffe opdracht, om de nauwe grens te navigeren tussen stoer en chic met een gewaagde kleurstelling en uitgesproken fonts. Uiteindelijk hebben we een high–end uitstraling kunnen bereiken die toch stoer is. Bold & Chic
Een goed logo ontwerp ontstaat niet zomaar. Bij Bert Flier Design hebben we een gestructureerde aanpak om het creatieve proces te sturen. In dit geval zijn we begonnen met een vragenlijst
Onze Werkwijze
1. Vragenlijst
2. Inspiratie moodboards
3. Lettertypes
4. Illustraties & Symbolen
5. Kleuren
- Vragenlijst We hebben meerdere zeer uitgebreide Questionnaires. Hierdoor snijden onze ontwerpen altijd hout! Het zorgt voor effectiviteit en voorkomt dat je na veel ontwerpen besluit dat het niet gaat werken. Zonde van jouw en onze tijd.
- Inspiratie moodboards Creativiteit bouwt altijd voort op wat er al was. Tenzij je God bent. We zoeken dus voorbeelden van vergelijkbare bedrijven en we vragen in onze vragenlijsten naar de merken waar jij je mee associeert. Omdat dit wat zegt over jouw karakter en dat meegenomen wordt in jouw bedrijf. En op basis hiervan maken we een mix van ideale visuals.
- Lettertypes We starten met het toepassen van de juiste lettertypes. In dit geval omdat het woord RQCK zich leent voor een stevig font (lettertype) dat gelijk de toon zet. De meeste mensen kennen weinig verschillende lettertypes, dus hiermee maken we snel indruk.
- Illustraties & Symbolen Daarna voegen we een minimalistisch, tijdloos icoon toe dat jaren meegaat. In dit geval een bergketen die symbool staat voor de hardheid van diamant. Diamant gereedschap wordt gebruikt om marmer mee door te zagen.
- Kleuren Tot slot kiezen we de kleuren. Een sterk ontwerp moet ook in zwart-wit goed werken, zodat kleur een extra dimensie toevoegt.
Typografie & Kleuren
De typografie is uitgesproken stoer met grote contrasten en een hoekig font (lettertype). Deze hoeken komen in de marmeren sokkels en bijzettafels terug. De kunst was om op te vallen zonder goedkoop over te komen. Het zijn immers luxe high–end marmeren producten die bij een high–end segment horen en zulke klanten aan moet spreken.
We gebruikten monochrome stijlvolle kleuren met één duidelijke uitschieter, knalrood. Dit was een nadrukkelijke eis van de klant en zoals je kunt zien pakt het goed uit.
Conceptontwikkeling
Op basis van Raphaël’s feedback verfijnde ik de ontwerpen tot een definitief logo. De uitdaging was om een sterk merk neer te zetten wat opvallend anders is dan de concurrentie, die vaak neutrale kleurstellingen gebruiken die aan de veilige kant van het spectrum zitten. Een chique klassieke uitstraling is veelvoorkomend en daarmee niet onderscheidend genoeg.
Het stoere ontwerp combineert een uitgesproken woordmerk met een beeldmerk van een bergketen tegen een ondergaande zon. De bergketen is opzichzelfstaand ook een sterk icoon, het heeft een stoere uitstraling en doet denken aan een bliksemschicht.
Waarom een bergketen? Omdat diamantboren en frezen gebruikt worden om het harde marmer op maat te zagen. RQCK® staat voor rock, steen, waarbij we niet te cliché voor een diamant wilden gaan maar tegelijk ook niet te moeilijk wilden doen met vage concepten die de gemiddelde leek niet snapt. Daarbij blijft een beeld als dit makkelijk hangen, vooral vanwege de kleur en het stoere lettertype.
High–end stoer en minimalistisch webdesign
De website moest no-nonsense en minimalistisch zijn. Zonder overbodige informatie en met een duidelijke focus op de marmeren sokkels en bijzettafels. En dit alles in een duidelijke onderscheidende branding. We hebben dit bereikt door overal de afgeronde hoeken terug te laten komen die je ook ziet in de marmeren zeskantige sokkels. Met deze website zijn we vooral gaan focussen op mobile-first, dus zorgen dat het er op mobiel goed uitziet (responsive) en dat het snel laad. Verder volgt er nog een optimalisatieslag voor SEO. En zal de website nog verder geactualiseerd worden.
Hoelang duurt het ontwerpen van een huisstijl of website?
Het ontwerpen duurt ongeveer 1 à 2 maanden. Dit komt door co-creatie, waarbij je actief meedenkt en tijd inplant voor brainstormen, feedbackrondes en het aanleveren van content.
Waarom duurt het zo lang?
Het kan binnen 1 maand, we gaan er vanuit dat je daarvoor het totaalbedrag vooruitbetaald. Ook verwachten we dat je onze 3 questionnaires ingevuld teruggestuurd hebt voordat we beginnen. Alleen binnen die voorwaarden wordt een oplevertijd van 1 maand gerealiseerd. De praktijk wijst echter uit dat klanten onvoorbereid bij ons komen. Dat is niet erg maar daardoor is een huisstijl binnen 1 maand moeilijk haalbaar. De tijdsduur komt door de benodigde bedenktijd en feedbackrondes. Het doel is een origineel en vooruitstrevend ontwerp waar jij tevreden mee bent. Je hebt het dus zelf in de hand.
Wat moet ik voorbereiden voor een nieuwe huisstijl of logo?
Bekijk concurrentie en zie wat ze verkeerd doen. Zoek logo’s op binnen jouw branche. Zoek logo’s op van merken die je tof vind (hoeft totaal niet gerelateerd te zijn aan jouw bedrijf, liefst gewoon realistisch), zodat we een idee hebben bij wat jouw persoonlijke voorkeuren zijn. Bijvoorbeeld als je van sporten houdt het Nike logo, of HUGO BOSS, Apple, ik noem maar wat merken die ik zelf tof vind. Ook ontvang ik graag foto’s van jouw producten (al dan niet nog in ontwikkeling) of dienst (indien mogelijk). Dit kun je allemaal vooraf al uitzoeken, ik ga het sowieso van je vragen, dus wil je binnen een maand een nieuwe huisstijl, bereid dit dan alvast voor!
En vervolgens bij de start van een project spreek ik het liefste in real life af met koffie, dit kost een uurtje of ±1-2. Dit zorgt voor de klik en je weet wie je voor je hebt, mij, Bert Flier 😉 Plan dus tijd in voor onderzoek in het beginstadium van een logo ontwerpproces.
Kan ik zelf de content voor de website aanleveren?
Ja, zelfgemaakte foto’s ontvangen we het liefste van jou. Houd er wel rekening mee dat onprofessionele foto’s een onprofessioneel resultaat geven. Zelfde met teksten, je kan je eigen teksten schrijven maar houd rekening met ongeveer 16-24 uur werk (indicatie van 2 à 3 dagen eraan zitten). De meeste ondernemers zijn hier niet goed in en lopen hier op vast!
Tenzij je makkelijk zelf schrijft en weet hoe je SEO geoptimaliseerde teksten schrijft. Als je dit liever uitbesteedt, kan ik het voor je verzorgen, maar jouw input blijft nodig. Per ±300 woorden reken ik één uur werk à €74,- excl. 21% BTW. Gemiddeld een paar A4’tjes teksten laten schrijven kost je ongeveer €800-1000,- exclusief 21% BTW.
Een fotoshoot van jou/team/bedrijf/producten kost ook al gauw €1000+.
Dit alles ter indicatie…
Hoe werk je?
Klik hieronder op één van de 10 stappen om meer te lezen (je gaat naar dat betreffende onderdeel op de pagina werkwijze). Idealiter hanteren we een vaste werkwijze. Dit zorgt ervoor dat het ontwerpproces effectief en snel verloopt. Als in: een duidelijke briefing vooraf zorgt voor minder feedback en wijzigingen later in het proces en is dus fijner werken.
Hoeveel kost het?
Een high–end branding project zoals RQCK® kan al vanaf €997 voor een origineel huisstijlontwerp, €2960 voor het minimalistische webdesign en de realisatie van een moderne, goed werkende website. Met een focus op UX & SEO. (User Experience en Search Engine Optimization.) Alle prijzen excl. 21% BTW. Klik op “Weten wat het kost” voor meer informatie.
Waarom moet ik bij jou zijn?
Ik verzorg het totaalpakket. Ik ben zowel een generalist als een specialist. Ik ben een expert in logo design en weet dit ook te vertalen naar een goed werkende website (UX & SEO optimized) in de complete uitgevoerde huisstijl. Heb al meer dan 50 logo’s ontworpen, op mijn homepage staan logo’s van klanten, waarvan de overgrote meerderheid door mij ontworpen zijn. Leuk feitje: in 2025 bestaan een aantal logo’s 10 jaar, dat pleit voor minimalisme en tijdloosheid. Klanten zijn nog steeds trots en tevreden op mijn creaties! Vandaar dat het een duurzame investering is die over de langere termijn je herkenbaarheid verhoogt, omdat je logo hetzelfde blijft en niet aan trends gebonden is en dus niet uit de mode gaat. Ik ben ook opgeleid in Grafisch Vormgeven aan het Grafisch Lyceum Rotterdam en Art Direction aan de Willem de Kooning Academie Rotterdam.
Wat levert het me op? (ROI)
Een moderne, representatieve uitstraling die je helpt bij het aantrekken van nieuwe leads en het verbeteren van je herkenbaarheid. Goede branding maakt je marketing effectiever en helpt je doelgroep beter te targeten.
Leuk feitje: in 2025 bestaan een aantal klantenlogo’s 10 jaar!, dat pleit voor minimalisme en tijdloosheid. Klanten zijn nog steeds trots en tevreden op mijn creaties! Vandaar dat het een duurzame investering is die over de langere termijn je herkenbaarheid verhoogt, omdat je logo hetzelfde blijft en niet aan trends gebonden is en dus niet uit de mode gaat.