Meubel­makerij

RQCK®

doel

nieuwe huisstijl & website ontwerpen voor een high–end marmeren meubelmakerij

diensten

logo ontwerp
branding
grafisch ontwerp
drukwerk
webdesign
SEO
UX

Raphaël leerde ik via een andere klant kennen. We zijn gestart met een kennismakingsgesprek in zijn werkplaats waar we zijn wensen en ideeën bespraken. Na het invullen van onze 3 questionnaires kon ik aan de slag met de eerste logo concepten.

Het was een uitdagende en toffe opdracht, om de nauwe grens te navigeren tussen stoer en chic met een gewaagde kleurstelling en uitgesproken fonts. Uiteindelijk hebben we een high–end uitstraling kunnen bereiken die toch stoer is. Bold & Chic

Fijne samenwerking, vertaald wensenlijst en kritiek naar een stoer en professioneel logo.
Raphaëlmeubelmaker | CEORQCK

Een goed logo ontwerp ontstaat niet zomaar. Bij Bert Flier Design hebben we een gestructureerde aanpak om het creatieve proces te sturen. In dit geval zijn we begonnen met een vragenlijst

Onze Werkwijze

1. Vragenlijst

2. Inspiratie moodboards

3. Lettertypes

4. Illustraties & Symbolen

5. Kleuren

  1. Vragenlijst We hebben meerdere zeer uitgebreide Questionnaires. Hierdoor snijden onze ontwerpen altijd hout! Het zorgt voor effectiviteit en voorkomt dat je na veel ontwerpen besluit dat het niet gaat werken. Zonde van jouw en onze tijd.
  2. Inspiratie moodboards Creativiteit bouwt altijd voort op wat er al was. Tenzij je God bent. We zoeken dus voorbeelden van vergelijkbare bedrijven en we vragen in onze vragenlijsten naar de merken waar jij je mee associeert. Omdat dit wat zegt over jouw karakter en dat meegenomen wordt in jouw bedrijf. En op basis hiervan maken we een mix van ideale visuals.
  3. Lettertypes We starten met het toepassen van de juiste lettertypes. In dit geval omdat het woord RQCK zich leent voor een stevig font (lettertype) dat gelijk de toon zet. De meeste mensen kennen weinig verschillende lettertypes, dus hiermee maken we snel indruk.
  4. Illustraties & Symbolen Daarna voegen we een minimalistisch, tijdloos icoon toe dat jaren meegaat. In dit geval een bergketen die symbool staat voor de hardheid van diamant. Diamant gereedschap wordt gebruikt om marmer mee door te zagen.
  5. Kleuren Tot slot kiezen we de kleuren. Een sterk ontwerp moet ook in zwart-wit goed werken, zodat kleur een extra dimensie toevoegt.

Typografie & Kleuren

De typografie is uitgesproken stoer met grote contrasten en een hoekig font (lettertype). Deze hoeken komen in de marmeren sokkels en bijzettafels terug. De kunst was om op te vallen zonder goedkoop over te komen. Het zijn immers luxe high–end marmeren producten die bij een high–end segment horen en zulke klanten aan moet spreken.

We gebruikten monochrome stijlvolle kleuren met één duidelijke uitschieter, knalrood. Dit was een nadrukkelijke eis van de klant en zoals je kunt zien pakt het goed uit.

DARK

#1B2735

LIGHT GREY

#99A4A6

ANTHRACITE

#616160

RED SUN

#E84137

BLACK

#000000

WHITE

#FFFFFF

BEIGE

#7B6A58

MARINE BLUE

#13263C

Conceptontwikkeling

Op basis van Raphaël’s feedback verfijnde ik de ontwerpen tot een definitief logo. De uitdaging was om een sterk merk neer te zetten wat opvallend anders is dan de concurrentie, die vaak neutrale kleurstellingen gebruiken die aan de veilige kant van het spectrum zitten. Een chique klassieke uitstraling is veelvoorkomend en daarmee niet onderscheidend genoeg.

Het stoere ontwerp combineert een uitgesproken woordmerk met een beeldmerk van een bergketen tegen een ondergaande zon. De bergketen is opzichzelfstaand ook een sterk icoon, het heeft een stoere uitstraling en doet denken aan een bliksemschicht.

Waarom een bergketen? Omdat diamantboren en frezen gebruikt worden om het harde marmer op maat te zagen. RQCK® staat voor rock, steen, waarbij we niet te cliché voor een diamant wilden gaan maar tegelijk ook niet te moeilijk wilden doen met vage concepten die de gemiddelde leek niet snapt. Daarbij blijft een beeld als dit makkelijk hangen, vooral vanwege de kleur en het stoere lettertype.

High–end stoer en minimalistisch webdesign

De website moest no-nonsense en minimalistisch zijn. Zonder overbodige informatie en met een duidelijke focus op de marmeren sokkels en bijzettafels. En dit alles in een duidelijke onderscheidende branding. We hebben dit bereikt door overal de afgeronde hoeken terug te laten komen die je ook ziet in de marmeren zeskantige sokkels. Met deze website zijn we vooral gaan focussen op mobile-first, dus zorgen dat het er op mobiel goed uitziet (responsive) en dat het snel laad. Verder volgt er nog een optimalisatieslag voor SEO. En zal de website nog verder geactualiseerd worden.

Sprak dit project je aan maar vraag je jezelf af of dit ook voor jou mogelijk is?

Misschien heb je nog een aantal bezwaren die je tegenhouden om een nieuwe huisstijl te laten ontwerpen; Zoals:

  1. Hoelang duurt het ontwerpen van een huisstijl?
    ± 1 Maand. Tegenwoordig beginnen we niet aan een opdracht voordat klanten betaald hebben en onze 3 questionnaires ingevuld hebben. Het ontwerpen zelf duurt niet zo lang maar klanten vergeten dat ze actief mee moeten denken en dus die tijd in moeten plannen. Daarom gaat er na een ontwerp van mij vaak wel een week voorbij voordat er een reactie komt. Dus dit is inclusief bedenktijd (incubatietijd, de tijd die jij nodig hebt om te wennen aan een origineel vooruitstrevend idee en dit te laten landen), feedbackrondes en optimalisatie tot eindresultaat.
  2. Hoe werk je?
    Zie hieronder “Hoe wij te werk gaan”.
  3. Hoeveel kost het?
    Klik hieronder op de knop “Weten wat het kost”. Dit project heeft ongeveer €3000 gekost, daarvoor heb je een originele ontworpen huisstijl en een eenvoudige moderne website in jouw huisstijl.
  4. Waarom moet ik bij jou zijn?
    Ik ben logo design expert en weet de branding ook perfect te vertalen naar een goed werkende strakke originele website in de complete uitgevoerde huisstijl. Daarbij verzorg ik het totaalpakket waarin ik samenwerk met andere experts die ook tot de top in hun vakgebied behoren. Ik ben ook opgeleid in Grafisch Ontwerp en Art Direction. Inmiddels staat de teller op meer dan 50 logo ontwerpen, op de homepage staan logo’s van klanten waarvan de overgrote meerderheid ons werk is. Leuk feitje, een aantal door mij ontworpen logo’s gaan in 2025 al 10 jaar mee, klanten zijn nog steeds trots en tevreden op mijn creaties!
  5. Wat levert het me op?
    Zie 4, maar ook een representatief moderne uitstraling. Het helpt je om jezelf makkelijker te presenteren voor nieuwe leads. De drempel wordt verlaagd om contact op te nemen en je herkenbaarheid neemt toe. Kortom super waardevol als je een groter publiek wilt aanspreken of als je je juist meer op een nichemarkt wilt richten en je doelgroep beter wilt targeten.

(Nog meer) weten wat nodig is om je voor te bereiden op een nieuwe huisstijl of logo?

FAQ’s?

Ik bied expertise in complete high–end branding trajecten waarin ik alles verzorg; van fotografie, copywriting tot logo- en webdesign, met oog voor detail, optimalisatie en altijd denkend vanuit het grotere geheel. Zodat in alles de rode draad consistent en tot in de puntjes perfect is. Klanten zoals RQCK® zijn onze sweet spot, voel jij je aangesproken?

Hoelang duurt het ontwerpen van een huisstijl of website?

Het ontwerpen duurt ongeveer 1 à 2 maanden. Dit komt door co-creatie, waarbij je actief meedenkt en tijd inplant voor brainstormen, feedbackrondes en het aanleveren van content.

Waarom duurt het zo lang?

Het kan binnen 1 maand, we gaan er vanuit dat je daarvoor het totaalbedrag vooruitbetaald. Ook verwachten we dat je onze 3 questionnaires ingevuld teruggestuurd hebt voordat we beginnen. Alleen binnen die voorwaarden wordt een oplevertijd van 1 maand gerealiseerd. De praktijk wijst echter uit dat klanten onvoorbereid bij ons komen. Dat is niet erg maar daardoor is een huisstijl binnen 1 maand moeilijk haalbaar. De tijdsduur komt door de benodigde bedenktijd en feedbackrondes. Het doel is een origineel en vooruitstrevend ontwerp waar jij tevreden mee bent. Je hebt het dus zelf in de hand.

Wat moet ik voorbereiden voor een nieuwe huisstijl of logo?

Bekijk concurrentie en zie wat ze verkeerd doen. Zoek logo’s op binnen jouw branche. Zoek logo’s op van merken die je tof vind (hoeft totaal niet gerelateerd te zijn aan jouw bedrijf, liefst gewoon realistisch), zodat we een idee hebben bij wat jouw persoonlijke voorkeuren zijn. Bijvoorbeeld als je van sporten houdt het Nike logo, of HUGO BOSS, Apple, ik noem maar wat merken die ik zelf tof vind. Ook ontvang ik graag foto’s van jouw producten (al dan niet nog in ontwikkeling) of dienst (indien mogelijk). Dit kun je allemaal vooraf al uitzoeken, ik ga het sowieso van je vragen, dus wil je binnen een maand een nieuwe huisstijl, bereid dit dan alvast voor!

En vervolgens bij de start van een project spreek ik het liefste in real life af met koffie, dit kost een uurtje of ±1-2. Dit zorgt voor de klik en je weet wie je voor je hebt, mij, Bert Flier 😉 Plan dus tijd in voor onderzoek in het beginstadium van een logo ontwerpproces.

Kan ik zelf de content voor de website aanleveren?

Ja, zelfgemaakte foto’s ontvangen we het liefste van jou. Houd er wel rekening mee dat onprofessionele foto’s een onprofessioneel resultaat geven. Zelfde met teksten, je kan je eigen teksten schrijven maar houd rekening met ongeveer 16-24 uur werk (indicatie van 2 à 3 dagen eraan zitten). De meeste ondernemers zijn hier niet goed in en lopen hier op vast!

Tenzij je makkelijk zelf schrijft en weet hoe je SEO geoptimaliseerde teksten schrijft. Als je dit liever uitbesteedt, kan ik het voor je verzorgen, maar jouw input blijft nodig. Per ±300 woorden reken ik één uur werk à €74,- excl. 21% BTW. Gemiddeld een paar A4’tjes teksten laten schrijven kost je ongeveer €800-1000,- exclusief 21% BTW.

Een fotoshoot van jou/team/bedrijf/producten kost ook al gauw €1000+.

Dit alles ter indicatie…

Hoe werk je?

Klik hieronder op één van de 10 stappen om meer te lezen (je gaat naar dat betreffende onderdeel op de pagina werkwijze). Idealiter hanteren we een vaste werkwijze. Dit zorgt ervoor dat het ontwerpproces effectief en snel verloopt. Als in: een duidelijke briefing vooraf zorgt voor minder feedback en wijzigingen later in het proces en is dus fijner werken.

Hoeveel kost het?

Een high–end branding project zoals RQCK® kan al vanaf €997 voor een origineel huisstijlontwerp, €2960 voor het minimalistische webdesign en de realisatie van een moderne, goed werkende website. Met een focus op UX & SEO. (User Experience en Search Engine Optimization.) Alle prijzen excl. 21% BTW. Klik op “Weten wat het kost” voor meer informatie.

Waarom moet ik bij jou zijn?

Ik verzorg het totaalpakket. Ik ben zowel een generalist als een specialist. Ik ben een expert in logo design en weet dit ook te vertalen naar een goed werkende website (UX & SEO optimized) in de complete uitgevoerde huisstijl. Heb al meer dan 50 logo’s ontworpen, op mijn homepage staan logo’s van klanten, waarvan de overgrote meerderheid door mij ontworpen zijn. Leuk feitje: in 2025 bestaan een aantal logo’s 10 jaar, dat pleit voor minimalisme en tijdloosheid. Klanten zijn nog steeds trots en tevreden op mijn creaties! Vandaar dat het een duurzame investering is die over de langere termijn je herkenbaarheid verhoogt, omdat je logo hetzelfde blijft en niet aan trends gebonden is en dus niet uit de mode gaat. Ik ben ook opgeleid in Grafisch Vormgeven aan het Grafisch Lyceum Rotterdam en Art Direction aan de Willem de Kooning Academie Rotterdam.

 

Wat levert het me op? (ROI)

Een moderne, representatieve uitstraling die je helpt bij het aantrekken van nieuwe leads en het verbeteren van je herkenbaarheid. Goede branding maakt je marketing effectiever en helpt je doelgroep beter te targeten.

Leuk feitje: in 2025 bestaan een aantal klantenlogo’s 10 jaar!, dat pleit voor minimalisme en tijdloosheid. Klanten zijn nog steeds trots en tevreden op mijn creaties! Vandaar dat het een duurzame investering is die over de langere termijn je herkenbaarheid verhoogt, omdat je logo hetzelfde blijft en niet aan trends gebonden is en dus niet uit de mode gaat.

Wil je weten wat ik voor jou kan doen?

Neem contact op via de website, zie hieronder of stuur mij een InMail via LinkedIn. Of bel gewoon ouderwets, ’s ochtends neem ik de telefoon niet op, dus je bent gewaarschuwd. Werkuren zijn tussen 11-20.00 uur…