(*maar wel als je de volgende mindset hebt)

Ik heb een aantal klanten gehad waarvoor ik hele toffe logo’s mocht ontwerpen. Echt van die logo designs waar ik trots op was en zij ook wild enthousiast waren. Vervolgens vroeg ik om een review zoals ik dat wel vaker doe (en jij als ondernemer ook vaker zou moeten vragen) en kreeg ik te horen dat ze gestopt waren met ondernemen of op een andere manier verder zijn gegaan. Begrijpelijk enerzijds en ontzettend jammer voor al die moeite en investering die dus blijkbaar voor niks was. Om dat soort situaties te voorkomen schrijf ik deze blog. Dus voor de starters die een huisstijl overwegen…

 

Personal note: Ik doe liever geen “haast werk” wat niet duurzaam is voor de langere termijn. Wat ik wel bedoel zijn tijdloze huisstijlen en minimalistische logo’s die minstens meer dan 10 jaar meegaan! Ik vind het jammer als ik ergens heel veel moeite in stop en er echt in geloof en dus m’n beste werk lever en vervolgens besluiten startende klanten dat ze stoppen met ondernemerschap.

Durf je offers te brengen?

Want, weet je veel ondernemers hebben wel een visie. Probleem is meer hoe je die uitvoert en vol blijft houden als je niet gelijk nieuwe klanten krijgt. Of wat als je ergens anders meer kan verdienen en sneller resultaat krijgt. Geloof je dan nog steeds in jouw visie en bedrijf of kies je dan toch voor de snelle winst? Dat is volgens mij het dilemma. Durf je offers te brengen voor je eigen bedrijf terwijl het resultaat misschien nog niet in de nabije toekomst te verwachten is?

Als het tegen zit, geloof je dan nog steeds in jouw visie en bedrijf of kies je dan toch voor de snelle winst?

Dus, hieronder 5 redenen om af te wegen of je wel dat eigen bedrijf moet willen opstarten:

  1. Je bent geen doorzetter. Of je hebt geen visie om ergens langere tijd voor te gaan.
  2. Ondernemerschap is meer iets omdat je vrijheid wilt. Of niet meer voor een baas wilt werken. Maar echt nieuwe kansen spotten of het anders durven doen vind je lastig.
  3. Je gaat hetzelfde doen als alle andere bedrijven. Je besluit na loondienst hetzelfde trucje te gaan doen als wat je geleerd hebt in jouw branche, alleen dan op jouw manier. Oftewel, hoe vernieuwend is dat eigenlijk? Wat is je bestaansrecht?
  4. Je doet graag dingen samen en hebt behoefte aan zekerheid. Nou kan je als ondernemer best samenwerken en een bepaalde manier van terugkerende inkomsten inbouwen maar de realiteit is toch vaak dat je alleen begint en niet weet waar je geld vandaan komt in het begin.
  5. Je bent een specialist dus eigenlijk ben je vooral goed in je vak. Niks mis mee en zeker een topkwaliteit, alleen als eigen baas moet je wel echt heel veel dingen er nog omheen doen die niet persé met je vak te maken hebben en je misschien niet beheerst of leuk vindt. Gewoon lastig vaak . Sales, marketing, boekhouding, contracten, klantcontact, enzovoorts. Idealiter doe je alleen dat waar je goed in bent en als je eenmaal een goedlopend bedrijf hebt kan je veel dingen uitbesteden maar in het begin moet je het meeste zelf doen.

80% is niet geschikt voor ècht ondernemerschap

Maar goed ik schrijf dit niet om je te ontmoedigen of af te raden om voor jezelf te beginnen. Wel dat ondernemerschap voor veel mensen niet geschikt is. Ik denk zelfs dat 80% niet geschikt is voor ècht ondernemerschap. En omdat ik graag werk met mensen die voor het beste gaan en geloven in wat ze doen hoop ik hiermee het kaf van het koren te kunnen scheiden. Ik ben er namelijk trots op als ik de logo’s zie die ik vroeger ontworpen heb en zie dat die bedrijven succesvol zijn en dat ik daar een onderdeel van mocht zijn. En daar geloof ik dus in; bedrijven die lef hebben of gewoon ontzettend solide zijn. Eigenlijk zijn dat de 2 soorten bedrijven waar ik in geloof.

Ik werk graag met mensen die voor het beste gaan en geloven in wat ze doen.

Tijdloze principes of extreem innovatief.

Tijdloze principes en essentiële sectoren of extreem innovatief. Of met een voorbeeld qua sectoren: vastgoed, de zorg, food, landbouw, infrastructuur, de haven of de innovatieve kant zoals elektrische auto’s, drones, cyber security, artificial intelligence (AI). Dus neem vastgoed; Huizen zijn er altijd nodig, maar AI is weer zo’n hype al blijft dit waarschijnlijk wel. Net zoals de internet bubbel van 2000, de dotcom crisis, is het nu misschien te overspannen en een hoop gebakken lucht maar ik geloof dat het een blijvertje is. En de bedrijven die hier een praktische vertaalslag mee kunnen maken zullen het overleven.

Ik ben er namelijk trots op als ik de logo’s zie die ik vroeger ontworpen heb en zie dat die bedrijven succesvol zijn.

Is je business toekomstbestendig?

Moraal van het verhaal. Als je dit gelezen hebt kan je je afvragen of jij die ondernemer (in de dop) bent en of je dus gelooft in jezelf en jouw visie. Heb je een bestaansrecht, is er vraag naar wat jij te bieden hebt? Vervolgens kan je je afvragen of je jezelf dit voor de komende jaren ziet doen. Is je business toekomstbestendig? Zo ja, dan wil ik graag een tijdloze huisstijl voor jou ontwerpen. Zo nee, even goede vrienden maar dan kan je beter ergens online een goedkoop logo laten maken of je neefje of kennis die ook wel creatief is wat laten fröbelen.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

veelgestelde vragen

Sprak dit project je aan maar vraag je jezelf af of dit ook voor jou mogelijk is?

Misschien heb je nog een aantal bezwaren die je tegenhouden om een nieuwe huisstijl te laten ontwerpen; Zoals:

  1. Hoelang duurt het ontwerpen van een huisstijl?
    ± 1 Maand. Tegenwoordig beginnen we niet aan een opdracht voordat klanten betaald hebben en onze 3 questionnaires ingevuld hebben. Het ontwerpen zelf duurt niet zo lang maar klanten vergeten dat ze actief mee moeten denken en dus die tijd in moeten plannen. Daarom gaat er na een ontwerp van mij vaak wel een week voorbij voordat er een reactie komt. Dus dit is inclusief bedenktijd (incubatietijd, de tijd die jij nodig hebt om te wennen aan een origineel vooruitstrevend idee en dit te laten landen), feedbackrondes en optimalisatie tot eindresultaat.
  2. Hoe werk je?
    Zie hieronder “Hoe wij te werk gaan”.
  3. Hoeveel kost het?
    Klik hieronder op de knop “Weten wat het kost”. Dit project heeft ongeveer €3000 gekost, daarvoor heb je een originele ontworpen huisstijl en een eenvoudige moderne website in jouw huisstijl.
  4. Waarom moet ik bij jou zijn?
    Ik ben logo design expert en weet de branding ook perfect te vertalen naar een goed werkende strakke originele website in de complete uitgevoerde huisstijl. Daarbij verzorg ik het totaalpakket waarin ik samenwerk met andere experts die ook tot de top in hun vakgebied behoren. Ik ben ook opgeleid in Grafisch Ontwerp en Art Direction. Inmiddels staat de teller op meer dan 50 logo ontwerpen, op de homepage staan logo’s van klanten waarvan de overgrote meerderheid ons werk is. Leuk feitje, een aantal door mij ontworpen logo’s gaan in 2025 al 10 jaar mee, klanten zijn nog steeds trots en tevreden op mijn creaties!
  5. Wat levert het me op?
    Zie 4, maar ook een representatief moderne uitstraling. Het helpt je om jezelf makkelijker te presenteren voor nieuwe leads. De drempel wordt verlaagd om contact op te nemen en je herkenbaarheid neemt toe. Kortom super waardevol als je een groter publiek wilt aanspreken of als je je juist meer op een nichemarkt wilt richten en je doelgroep beter wilt targeten.

(Nog meer) weten wat nodig is om je voor te bereiden op een nieuwe huisstijl of logo?

Ik bied expertise in complete high–end branding trajecten waarin ik alles verzorg samen met gespecialiseerde freelancers; van fotografie, copywriting tot logo- en webdesign, met oog voor detail, optimalisatie en altijd denkend vanuit het grotere geheel. Zodat in alles de rode draad (branding) consistent en tot in de puntjes perfect is. Klanten zoals RQCK® , De Bakker Advocaten, Van Huizen Totaalbouw zijn onze sweet spot, voel jij je aangesproken?

Hoelang duurt het ontwerpen van een huisstijl of website?

Het ontwerpen duurt ongeveer 1 à 2 maanden. Dit komt door co-creatie, waarbij je actief meedenkt en tijd inplant voor brainstormen, feedbackrondes en het aanleveren van content.

Kunnen we versneld een huisstijl laten ontwerpen?

Het kan binnen 1 maand, we gaan er vanuit dat je daarvoor het totaalbedrag vooruitbetaald. Ook verwachten we dat je onze 3 questionnaires ingevuld teruggestuurd hebt voordat we beginnen. Alleen binnen die voorwaarden wordt een oplevertijd van 1 maand gerealiseerd. De praktijk wijst echter uit dat klanten onvoorbereid bij ons komen. Dat is niet erg maar daardoor is een huisstijl binnen 1 maand moeilijk haalbaar. De tijdsduur komt door de benodigde bedenktijd en feedbackrondes. Het doel is een origineel en vooruitstrevend ontwerp waar jij tevreden mee bent. Je hebt het dus zelf in de hand.

Wat moeten we voorbereiden voor een nieuwe huisstijl of logo?

Bekijk concurrentie en zie wat ze verkeerd doen. Zoek logo’s op binnen jouw branche. Zoek logo’s op van merken die je tof vind (hoeft totaal niet gerelateerd te zijn aan jouw bedrijf, liefst gewoon realistisch), zodat we een idee hebben bij wat jouw persoonlijke voorkeuren zijn. Bijvoorbeeld als je van sporten houdt het Nike logo, of HUGO BOSS, Apple, ik noem maar wat merken die ik zelf tof vind. Ook ontvang ik graag foto’s van jouw producten (al dan niet nog in ontwikkeling) of dienst (indien mogelijk). Dit kun je allemaal vooraf al uitzoeken, ik ga het sowieso van je vragen, dus wil je binnen een maand een nieuwe huisstijl, bereid dit dan alvast voor!

En vervolgens bij de start van een project spreek ik het liefste in real life af met koffie, dit kost een uurtje of ±1-2. Dit zorgt voor de klik en je weet wie je voor je hebt, mij, Bert Flier 😉 Plan dus tijd in voor onderzoek in het beginstadium van een logo ontwerpproces.

Kunnen we zelf de content voor de website aanleveren?

Ja, zelfgemaakte foto’s ontvangen we het liefste van jou. Houd er wel rekening mee dat onprofessionele foto’s een onprofessioneel resultaat geven. Zelfde met teksten, je kan je eigen teksten schrijven maar houd rekening met ongeveer 16-24 uur werk (indicatie van 2 à 3 dagen eraan zitten). De meeste ondernemers zijn hier niet goed in en lopen hier op vast!

Tenzij je makkelijk zelf schrijft en weet hoe je SEO geoptimaliseerde teksten schrijft. Als je dit liever uitbesteedt, kan ik het voor je verzorgen, maar jouw input blijft nodig. Per ±300 woorden reken ik één uur werk à €74,- excl. 21% BTW. Gemiddeld een paar A4’tjes teksten laten schrijven kost je ongeveer €800-1000,- exclusief 21% BTW.

Een fotoshoot van jou/team/bedrijf/producten kost ook al gauw €1000+.

Dit alles ter indicatie…

Hoe werk je?

Klik hieronder op één van de 10 stappen om meer te lezen (je gaat naar dat betreffende onderdeel op de pagina werkwijze). Idealiter hanteren we een vaste werkwijze. Dit zorgt ervoor dat het ontwerpproces effectief en snel verloopt. Als in: een duidelijke briefing vooraf zorgt voor minder feedback en wijzigingen later in het proces en is dus fijner werken.

Waar moeten we qua kosten aan denken?

Een high–end branding project zoals RQCK® kan al vanaf €997 voor een origineel huisstijlontwerp, €2960 voor het minimalistische webdesign en de realisatie van een moderne, goed werkende website. Met een focus op UX & SEO. (User Experience en Search Engine Optimization.) Alle prijzen excl. 21% BTW. Klik op “Weten wat het kost” voor meer informatie.

Waarom zouden we voor jou moeten kiezen?

Ik verzorg het totaalpakket. Ik ben zowel een generalist als een specialist. Ik ben een expert in logo design en weet dit ook te vertalen naar een goed werkende website (UX & SEO optimized) in de complete uitgevoerde huisstijl. Heb al meer dan 50 logo’s ontworpen, op mijn homepage staan logo’s van klanten, waarvan de overgrote meerderheid door mij ontworpen zijn. Leuk feitje: in 2025 bestaan een aantal logo’s 10 jaar, dat pleit voor minimalisme en tijdloosheid. Klanten zijn nog steeds trots en tevreden op mijn creaties! Vandaar dat het een duurzame investering is die over de langere termijn je herkenbaarheid verhoogt, omdat je logo hetzelfde blijft en niet aan trends gebonden is en dus niet uit de mode gaat. Ik ben ook opgeleid in Grafisch Vormgeven aan het Grafisch Lyceum Rotterdam en Art Direction aan de Willem de Kooning Academie Rotterdam.

 

Wat levert het ons op in de lange termijn? (ROI)

Een moderne, representatieve uitstraling die je helpt bij het aantrekken van nieuwe leads en het verbeteren van je herkenbaarheid. Goede branding maakt je marketing effectiever en helpt je doelgroep beter te targeten.

Leuk feitje: in 2025 bestaan een aantal klantenlogo’s 10 jaar!, dat pleit voor minimalisme en tijdloosheid. Klanten zijn nog steeds trots en tevreden op mijn creaties! Vandaar dat het een duurzame investering is die over de langere termijn je herkenbaarheid verhoogt, omdat je logo hetzelfde blijft en niet aan trends gebonden is en dus niet uit de mode gaat.

Wil je weten wat ik voor jou kan doen?

Neem contact op via de website, zie hieronder of stuur mij een InMail via LinkedIn. Of bel gewoon ouderwets, ’s ochtends neem ik de telefoon niet op, dus je bent gewaarschuwd. Werkuren zijn tussen 11-20.00 uur…